Annonce:

TEST: Dodge Viper går 80 km/t… i tomgang!

I Dodge Viper GTS er kubik konge. Den 8-liters V10 sugemotor stjæler opmærksomheden i den voldsomme baghjulstrækker af en sportsvogn.

Annonce:

Indsugning, kompression, arbejdsslag og udstødning – eller som amerikanerne siger; suck, squeeze, bang, blow – så simpelt kan en 4-taktsmotors arbejde beskrives. Men sjældent opleves det så essentielt og fundamentalt som i en Dodge Viper med V10-sugemotor.

Jeg har tidligere kørt Dodge Viper – nærmere bestemt i august 1998. Det var en bil, der gjorde et enormt indtryk på manden bag rattet og disse linjer, skriver Bil Magasinet.

På fire dage nåede jeg at køre 2.300 km i glasfiberbilen. Jeg hentede den i Bruxelles, kørte frem og tilbage over den helt nye Storebæltsbro, tværs gennem Danmark to gange og retur til Belgien. 22 år senere står jeg ansigt til ansigt med en bil præcis magen til: En Dodge Viper GTS i blå med hvide striber og sort læderkabine.

I 1997 fik den 8-liters V10 motor en andeledes knastaksel samt andre udstødningsmanifolder.

Stram kobling i Dodge Viper
Jeg falder ned i det skålformede førersæde, der låser mig fast som en bolt, der glider ind i en møtriks gevind. Højre arm finder hvile på den enorme kardantunnel, og hånden falder automatisk i en 90-graders vinkel, så den er klar til at betjene den lille, korte gearstang.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Jeg husker tydeligt, at koblingen skal have et solidt tråd, så jeg sparker den i bund, inden jeg slipper gearstangen for at dreje på nøglen.

Der mangler både den røde farve og stjerner fra det amerikanske flag – men ingen kan være i tvivl om, at her kommer en Viper.

De ti cylindre tager fat med et dovent bulder, og den rumler som et tordenvejr langt ude i horisonten. Jeg får slet ikke sat i gang. Jeg har rigeligt at gøre med at tøjle minderne fra dengang for 22 år siden.

På det tidspunkt var jeg klar til at sælge alt for at blive ejer af det 456-hestes amerikanerjern med V10-motor og mere potens end Evel Knievel (USA’s mest berømte og vanvittige stuntkører).

Det var indlysende, at den store men samtidig meget lave Dodge (eller Chrysler, som den blev døbt i Europa) teknisk set ikke var mere avanceret end en osteskærer. Men den havde noget helt særligt over sig.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Viper-drømmen
Den specielle aura, som gør et transportmiddel til en drøm, og denne drøm var ikke til at tage fejl af: Viper GTS havde et dramatisk og yderst erotisk ydre, mens det indre gemte på en enorm 8-liters V10-motor.

Derfor er den uimodståelig. Jeg var solgt. Og det var Bo Christensen, bilnørd og ejer af Viper’en på disse sider også.

I slutningen af 80’erne hed Chrysler’s produktchef Bob Lutz. Hvis du kender lidt til topcheferne i amerikansk bilindustri, vil du vide, at selv om han er iklædt jakkesæt og slips, så er han en ægte bilnørd, som ikke er bange for at få olie på fingrene. Jeg har mødt ham flere gange, og han er en karismatisk, ældre herre. Og det var netop ham, som stod i spidsen for Viper-projektet.

Viper’ens linjer er tro mod det oprindelige koncept fra 1989, men GTS-udgaven fra 1996 er endnu mere ikonisk.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også