Vildt rygte: Lexus LFA-afløser får alligevel V8-motor

Foto: Lexus/PR

Lige nu hedder det nærmeste, vi kommer en afløser for superbilen Lexus LFA, godt Electrified Sport Concept. Men det kan meget vel ændre sig.

Lexus har planer om senest i 2030 at sende en sportscoupé på gaden. Den har indtil videre navnet Lexus Electrified Sport Concept. Lidt langt i spyttet måske. Men det indikerer, at bilen kører på strøm. Og kun det… og dog.

For ifølge det japanske site Mag-X kan Lexus meget vel have planer om at få en udgave af bilen med forbrændingsmotor sendt på gaden. Altså samtidig med den rene elbil. Bilen med forbrændingsmotor, siger japanerne, vil køre med otte cylindre.

Det selvom Lexus for to år siden offentligt lagde et projekt med motoren fra baneraceren LC 500 i graven. Men helt skrinlagt projektet har Lexus så alligevel ikke. Det blev allerede ‘afsløret’ sidste år, da nogle patentansøgninger til en fire-liters V8-motor med biturbo dukkede op i Lexus’ navn.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Den motor skulle have mindst 600 hestekræfter. Dermed får Lexus-fans alligevel en erstatning for banebilen med nummerplader GR010, som Toyota skrottede efter problemer. Blandt andet en brand i forbindelse med en banetest.

Flagskibet kommer… alligevel
Motoren i GR010 var dog en 3,5-liters V6’er. Og den ser altså ikke ud til at komme igen. Det gør V8’eren omvendt. Hvis det hele holder stik, skulle Lexus meget snart være klar til at afsløre projektet. I hvert fald dele af det.

Ses vi til Auto Show?


Lækkede Toyota/Lexus-planer har for længst vist, at der i 2022 skulle gives grønt lys til en flagskibsmodel. Og når det ikke bliver racerbilen GR010, er der umiddelbart kun én mulighed tilbage. Det store spørgsmål er så, om Toyota-koncernen kan se idé i at producere en el- og benzinbil på samme platform.

Det løfter japanerne muligvis allerede sløret for på dette års Pebble Beach-udstilling i Californien. Det er den 21. august.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk