Dansk Industri foreslรฅr nu, at registreringsafgiften fjernes og erstattes af en kรธrselsafgift. Det vil ikke bare gรธre bilerne billigere, statskassen vil ogsรฅ kunne tjene pรฅ det.
Samfundet kan hente hele 12 milliarder pรฅ at afskaffe registeringsafgiften.
Det mener Dansk Industri i hvert fald. Afskaffelsen er dog betinget af, at der samtidig indfรธres en kรธrselsafgift.
Det oplyser brancheforeningen i en pressemeddelse.
ร rsagen til fortjenesten, mener Dansk Industri, skal findes i de uendeligt mange timer, som danskerne hvert รฅr spilder ved at sidde i kรธ pรฅ vejene rundt omkring i landet.
LรS OGSร : Bilforhandler smider bilmรฆrker helt ud af landsdel
Pรฅ et รฅr bliver der spildt 84 millioner timer og 28 milliarder kroner pรฅ kรธkรธrsel alene herhjemme. Ifรธlge Dansk Industri svarer det til 43.600 fuldtidsstillinger.
Af samme grund foreslรฅr den tidligere Venstre-minister og nuvรฆrende formand Karsten Lauritzen for DI Transport en kรธrselsafgift.
– Vi kan ikke alene bygge os ud af den stigende trรฆngsel pรฅ vejene. Det handler ogsรฅ om, at vi skal รฆndre vores vaner og trafikale valg om, hvordan og hvornรฅr vi kommer fra a til b. Nรฅr afgiften primรฆrt ligger pรฅ bilkรธbet som i dag, รฆndrer vi ikke vores vaner.
– Tvรฆrtimod er der god grund til at tage bilen til stort og smรฅt, fordi den er kรธbt og betalt. Det skal ikke vรฆre dyrere at eje et kรธretรธj, men afgiften skal flyttes til vores brug af det. Og det rimelige vil vรฆre, at det er dyrt at kรธre i myldretiden, for sรฅ vil fรฆrre gรธre det.
Reelt vil en kรธrselsafgift betyde, at det bliver billigere for nogen og dyrere for andre at eje en bil. Og det skal selvfรธlgelig gรฆlde alle. Ogsรฅ dem i elbiler, lyder det fra Karsten Lauritzen.
Han og DI Transport har opgjort vรฆrdien af mindre trรฆngsel pรฅ vejene til 12 milliarder kroner i 2030. Altsรฅ samlet set.
I pressemeddelelsen forholder DI Transport sig dog ikke til, at det for nogle danskere er helt nรธdvendigt at kรธre i de tidsrum, der normalt betragtes som myldretid.
Forslaget om en kรธrselsafgift er dog langt fra nyt. Lige nu tester 2.500 bilister eksempelvis en lignende afgiftsmodel netop pรฅ de danske veje. Lรฆs mere om det her.