Den amerikanske regering har i denne uge slækket på en række krav, der ellers ville gøre det meget besværligt at bygge biler med forbrændingsmotor.
I Europa bakker flere og flere bilproducenter ud af mål om kun at bygge elbiler inden for de næste par år.
Alene i denne uge har Bentley fortrudt en målsætning om kun at bygge elbiler i 2030. Og tilbage i februar sagde Mercedes noget lignende. Læs mere om det her.
Nu sætter den amerikanske regering ind ved at slække på kravene, som landets bilindustri skal leve op til frem mod det næste årti.
Helt konkret har USA slækket på kravene til bilfabrikernes samlede brændstoføkonomiske formåen.
LÆS OGSÅ: Det kostede 116.000 kroner at fjerne Pernilles Ford ulovligt
Det skriver Reuters.
Lige nu er det sådan, at bilmærkerne må tælle rene elbiler med, når de opgør, hvor langt deres biler samlet set kan komme på en liter brændstof. Eller pr. gallon som amerikanerne siger (det er 3,78 liter, red.)
Men elbilernes andel af brændstoføkonomien, som gradvist skal blive bedre og bedre, bliver også mindre og mindre med årene.
Før denne uge ville regeringen i USA sænke elbilernes tilladte bidrag til den samlede brændstoføkonomi med 75 procent. Men nu siger præsident Joe Biden 65 procent.
På den anden side af Atlanten, altså hos os her i Europa, vedtog Europa-parlamentet sidste år at forbyde alle nye benzin- og dieselbiler, der ikke kan køre på syntetisk brændstof.
Siden har debatten om forbuddet dog ikke villet lægge sig. Og tilbage i januar fortalte European People’s Party Group (EPP), der er den største og ældste samling af partier i Europa-parlamentet, at man vil rulle forbuddet helt tilbage efter EU-valget til sommer.
I denne måned har tyske Mahle, der er en af verdens største underleverandører i bilindustrien, sagt, at forbrændingsmotoren er nødt til at være her. Også efter 2035.
Den samme holdning finder man hos en anden af bilindustriens kæmper – nemlig Bosch. Omvendt er bilmærket Audi ikke i tvivl om, at fremtiden tilhører elbilen alene. Læs mere om det her.