Annonce:

Trumps nye krav fyrer flere tusinde lastbilchauffører

Lastbilchauffører i tusindtal står til at blive arbejdsløse, fordi de ikke kan tale eller skrive engelsk. Og det skal de i USA, siger Donald Trump.

USA strammer reglerne: Lastbilchauffører med CDL-kørekort (stort kørekort, red.) skal nu bestå en række test i både skriftligt og mundeligt engelsk. Trump-administrationen begrunder det skærpede sprogkrav med et hensyn til trafiksikkerheden.

USA har indført et skærpet sprogkrav som rammer lastbilchauffører. Regeringen kræver nu, at chauffører med stort kørekort kan læse og tale engelsk. Den nye regel er indført af Trump-administrationen, fordi man vil højne trafiksikkerheden.

Kravet betyder, at chauffører skal bestå en test i engelskkundskaber. Chauffører, der ikke består testen, må ikke længere køre lastbil i landet. På den måde mister de deres arbejde i en branche, der i forvejen skriger på arbejdskraft.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Der har eksisteret et sprogkrav i USA siden 2001. Dengang handlede det om basale færdigheder. Chauffører skulle kunne forstå vejskilte og signaler.

De skulle også kunne svare på henvendelser fra myndigheder. Og de skulle kunne udfylde rapporter og dokumenter korrekt.

I 2016 lempede Obama-administrationen dog på reglen. Det gjorde det muligt for chauffører uden tilstrækkelige engelskkundskaber at køre lastbil.

Sikkerhed og kommunikation bag nyt sprogkrav

Trump-administrationen har valgt en anden tilgang. De mener, engelskkundskaber er afgørende for sikkerheden. Det beskrives som et ‘ikke-til-forhandling sikkerhedskrav’.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Chauffører skal kunne læse og forstå vejskilte. De skal kunne kommunikere med færdselspolitiet og grænsekontrollen.

Kommunikation med landbrugskontroller og vejestationer er også vigtigt. Chauffører skal kunne give feedback til arbejdsgivere og kunder.

De skal også kunne modtage instrukser på engelsk. Trump-ordren beskriver det som ‘sund fornuft’.


Tiltaget ser ud til at dele meningerne i branchen. Mediet Freight Waves har undersøgt sagen. En uformel undersøgelse viste en vis opbakning til kravet.

Modstand og håndhævelse af de nye regler

Undersøgelsen dækkede over 500 kommentarer til Transportministeriet (Department of Transportation). Omkring 10 procent forlangte at regeringen håndhæver engelskkravet. Det var især selvstændige vognmænd.

Interessant nok stemte Commercial Vehicle Safety Alliance (CVSA) engang for at fjerne sprogkravet helt. Organisationen mente ikke, at man kunne påvise, at det havde nogen sikkerhedsmæssig betydning med sprogkundskaber.

På trods af den historik har Department of Transportation givet nye direktiver. CVSA skal nu inkludere Trumps sprogkrav i deres evalueringskriterier.

Den amerikanske transportminister, Sean P. Duffy, ser meget firkantet på de nye opstrammede regler.

– Den Føderale lov er meget enkel; en chauffør, der ikke kan læse eller tale engelsk tilstrækkeligt – vores nationale sprog – og forstå vejskilte, er må ikke køre erhvervskørsel i USA.

Annonce:

– Denne standard baseret på sund fornuft skulle aldrig have været lempet, fortsatte Duffy i en kommentar.

– Dette ministerium vil altid sætte Amerikas lastbilchauffører først.

Regler og krav til køretøjer ændrer sig løbende, både i USA og herhjemme. Vidste du eksempelvis, at EU nu vil stramme reglerne for bilsyn, så det bliver dyrere? Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også