Annonce:

Nye Toyotaer kører på vand – olien er ekstremt tynd

Der er ikke tale om brintbiler. Men den olie, Toyota hælder på nye især nye hybridbiler, minder om vand. Så tynd den.

Besøg vores annoncør:

Mazda gør faktisk det samme. Skal olien følge foreskrifterne hos en række japanske bilproducenter, skal den være ekstremt tynd.

Det er nemlig en hidsig cocktail af additiver, som olien i både nye Toyota- og Mazda-modeller består af.

Olieproducenterne Liqui Moly og Champion har udviklet 0W-8-olier, som de nyeste hybrider fra Mazda og Toyota kan køre på. Olierne lever ifølge producenterne op til JASO GLV-1-standarden, som japanerne kræver.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

LÆS OGSÅ: Branchen advarer: Om lidt koster en liter benzin 26 kroner

Men det er faktisk muligt at komme endnu længere ned i viskositetsklasse. Om det er rentabelt, er dog en anden sag.

Toyota forsvarer olievalget med netop hybridteknologien. En kold hybridmotor starter ofte med høje omdrejninger, hvilket omvendt gør det muligt for vand at trænge ind i motoren.

Som modsvar tilsættes en masse additiver. Og det er dem, der er dyre at udvikle. Altså sammenholdt med motorernes ekstremt lille tolerance.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

I en række forumtråde diskuterer Toyota-ejere allerede ivrigt den nye olietype. En har blandt andet lagt mærke til, at amerikanske Toyota-kunder i helt nye biler rådes til at blive væk fra alt andet end 0W-8-olie.

Og hvis det ikke er til at få fat i, kan ejerne til nøds hælde en 0W-16 på deres biler, skriver en bruger på Rav4world.com.

Omvendt er japanerne ikke de eneste, der nu er til fals for en ekstremt tynd omgang, når det kommer til olie. Stellantis gør præcis det samme i benzin, diesel- og hybridbiler fremstillet fra 2018 og frem. Her køres der på 0W-20-olie.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler