Annonce:

Toyota: Lille motor kan ‘nemt’ få 600 hestekræfter

Toyotas ingeniører siger, der er meget mere potentialet i den nye G20E-motor. Med en større turbolader de fire cylindre ‘nemt’ levere over 600 hestekræfter.

Toyota-ingeniører mener, at det er let at opnå over 600 hestekræfter fra mærkets nye G20E-motor. En motor der blev vist frem i konceptbilen GR Yaris M.

Tyske Auto Motor und Sport har talt med ingeniører hos Toyota. Og her vil man gerne tale om potentialet i den nye motorkonstruktion.

Motoren er en del af en ny familie af firecylindrede motorer. Den kommer i versioner på 1,5 og 2 liter.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den større 2-liters udgave er noget som også performance-afdelingen Gazoo Racing kommer til at tage sig af. Den blev første gang set i den centermotoriserede konceptbil GR Yaris M i januar.

Konceptbilen har en IHI-turbolader og ydede mellem 400 og 450 hestekræfter. Nu indikerer ingeniørerne, at meget mere kan være på vej.

Stort potentiale i Toyotas G20E-motor

Citatet fra en Toyota-ingeniør til det tyske medie er klart.

– Med en større turbolader er mere end 600 hk let at opnå.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det vil være mere end det dobbelte af, hvad den nuværende G16E-GTS-motor yder. Den trecylindrede 1.6-liters motor findes i GR Yaris, GR Corolla og Lexus LBX Morizo RR.

Selvom 600 hestekræfter teknisk set er opnåeligt, står Toyota over for en stor forhindring. De skærpede emissionsregler, som EU er på vej med i form af Euro 7, kan blive en udfordring.

Japanerne kan på den måde blive tvunget til at drosle G20E-motoren ned for at reducere CO2-udslippet, så det passer til de kommende krav.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Alligevel vil en effekt på over 400 eller 500 hestekræfter i en gadebil være bemærkelsesværdigt. I racerbiler uden samme restriktioner kan motorens fulde potentiale udnyttes.

Kampen om den stærkeste motor

Den stærkeste firecylindrede motor i en serieproduceret bil i dag er Mercedes-AMGs M139l. Den yder 469 hestekræfter og sidder i C63 plugin-hybriden.

En anden bemærkelsesværdig motor fandtes i Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR. Den producerede 440 hestekræfter, men blev kun solgt i 40 eksemplarer.

Mere efter annoncen:

Det bliver interessant at se, hvor Toyota i sidste ende placerer ydelsen i gadeversionen af G20E-motoren.

Boosted følger udviklingen tæt. Mens vi venter på mere konkret information om den nye motor, kan vi omvendt konstatere, at japanerne ikke har tænkt sig at vente.

Mere efter disse links:

I hvert fald har japanerne sagt, at den Supra, som nu er på vej ud, ikke skal vente 21 år på en afløser. De 21 år var tiden, der gik mellem Mk.4 og Mk.5. Og den ‘fejl’ gentager sig altså ikke. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også