Toyota Supra MkV er fortid. Men japanerne lover, at der ikke går 21 år, før en afløser er på plads og klar til vejene.
Mange Toyota Supra-fans husker ventetiden som meget lang. Og det har de ret i. For der gik 21 år mellem Mk.VI og den BMW-udviklede Mk.V.
Nu nærmer Mk5 sig sin afslutning med en Final Edition. Frygten for en lignende, lang pause lurer.
Men Toyota lover, at ventetiden på en ny Supra Mk6 bliver kortere.
Den fjerde generation af Supra, kendt som MK. IV, udgik flere steder allerede i 1998, selvom produktion officielt først stoppede i 2002.
Først i 2019, efter 21 år, kunne Toyota-kunder verden over igen købe en ny Supra. Den lange ventid fik mange til at tro, at Toyota helt havde kørt Supra-navnet i graven. Men nej.
Og sådan bliver det heller ikke nu, selvom MK.V er fortid.
– Der vil helt sikkert være et hul. Spørgsmålet er, hvor stort det hul bliver.
– Det er vores mål at have et hul, der er betydeligt mindre (end det sidste, red.), siger Cooper Ericksen der er underdirektør hos Toyota Nordamerika til Motortrend.
Selvom Toyota sigter mod en kortere pause, vil der stadig være en periode uden en Supra på markedet.
Hvor lang den ventetid er, vil Toyota-toppen dog ikke ud med. Det er heller ikke sikkert, de selv ved det.
Udviklingen af en ny bil tager tid. Og vi kan roligt forbedrede os på, at der går både hele og halve år, før Toyota er klar med en ny Supra.
Ericksen bekræfter dog, at en ny generation er planen.
– Det ville være logisk, at vi får en ny Supra. Men hvornår og hvordan er stadig uafklaret, forklarer han.
Ny Supra: Toyota sigter mod en ‘kortere pause’
Toyotas løfte om en kortere ventetid er godt nyt. Det betyder dog ikke, at en ny Supra står klar lige om hjørnet.
Bilmærket har mange andre opgaver. Også af den slags der er langt flere kunder og dermed penge i. Produktionen af populære modeller som RAV4 og Camry fylder meget og prioriteres ganske logisk meget højere.
Den fokusering på det mere almindelig modelprogram kan trække tidsplanen for specialmodeller som Supra i langdrag.
En ny sportsvogn er da også en stor investering. Især hvis japanerne ender med at skulle bære alle omkostninger selv. BMW, der har udviklet den nuværende bil på basis af Z4-modellen, har længe sagt, at Z4 ikke får en direkte efterfølger.
Men Toyota er fast besluttet på, ventetiden ikke bliver to årtier lang igen.
Den nuværende Mk.V Supra nærmer sig som sagt sin afslutning. En “Final Edition” vil markere de sidste modeller af den generation i USA. Det markerer slutningen på et kapitel, der varede seks år.
Når Mk. V udgår, begynder ventetiden på en ny bil officielt. Alle øjne vil være rettet mod Toyota for tegn på Mk.VI.
Fremtidens Supra: udfordringer og udvikling
Udviklingen af en helt ny Supra er ikke uden udfordringer. Strammere emissionskrav og nye sikkerhedsregler spiller en stor rolle. De faktorer gør biludvikling dyrere og mere komplekst.
– Et bil som Supra er nået til et punkt, hvor vi nu har en Final Edition. Grunden er, at det simpelthen ikke giver mening (at holde bilen i live, red.) med alle de nye regler og investeringer, vi skal foretage, siger direktøren.
Derfor taler Toyota om, at den næste Supra skal være “noget nyt”. Det betyder sandsynligvis en helt ny platform og teknologi.
– Hvornår vi kan få bygget den, er det helt store spørgsmål, tilføjer Ericksen.
Det er også uklart, om Toyota vil søge en partner til den næste Supra. Den nuværende Mk5 blev udviklet i samarbejde med BMW og deler teknik med BMW Z4. Et lignende samarbejde for Mk6 er en mulighed, men ikke bekræftet.
Uanset hvad, ser fremtiden for Toyota Supra spændende ud. Med løftet om en kortere ventetid end de tidligere 21 år, kan fans allerede nu begynde at se fremad.
Den næste generation skal uanset hvad bære en stor arv videre. Også selvom Final Edition er en kæmpe skuffelse. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]