Toyota knaldet for vildledende reklame i Danmark – risikerer politianmeldelse

Foto: Toyota/PR

Toyota, der – sammen med Suzuki – har fået forbrugerombudsmanden på nakken, mener dog, forklaringen er lidt mere nuanceret.

Både Toyota og Suzuki har fået hug af forbrugerombudsmanden. Christina Toftegaard Nielsen udtaler kritik af de to importørere, fordi de hverisær i deres reklamer får produkter – altså biler – til at fremstå mindre miljøskadelige, end bilerne egentlig er.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Sådan lyder forbrugerombudsmanden, og begge importørere har nu fået indskærpet, hvilke regler de skal spille efter i Danmark.

Det gjorde de forkert 
– Suzuki Bilimport markedsfører flere ”mild-hybridbiler” med betegnelsen ”hybrid”. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugere forstår en ”hybrid” som en bil, der kan køre dels på elektricitet alene og dels på fossilt brændstof alene. Det kan mild-hybrider som udgangspunkt ikke, hvorfor markedsføringen er vildledende.

– I en periode i 2021 markedsførte Suzuki Bilimport tillige en ”mild-hybridbil” med udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde, lyder det, mens Toyota-importøren også får at høre for sin måde at markedsføre sig på.

Reklameblok:



– Toyota Danmark markedsførte i 2020 en plugin-hybridbil med udsagnet ”en bil til dig, der vil have en miljørigtig bil uden at være begrænset på rækkevidde”, selv om plugin-hybridbilen højst kunne køre 50 km uden at skulle genoplades.

– Toyota markedsførte også bilerne med udsagn såsom ”miljørigtig bil”, ”genoplad miljøet med en plug-in hybrid” og ”det er miljørigtigt, nemt og billigt at have en plug-in-hybrid.

Risikerer at få politiet på nakken
Både Toyota og Suzuki i Danmark beklager sagerne. Toyota siger ifølge Motor Magasinet, at de har justeret efter forbrugerombudsmanden kritik. Mens man hos Suzuki er ‘kede af sagen’. Men at man ‘ikke rigtig forstår, hvorfor en to år gammel sag først kommer op nu’.

Reklameblok:

Hos forbrugerombudsmanden lyder det omvendt, at virksomheder fremover risikerer at blive politianmeldt, hvis de benytter sig af vildledende markedsføring over for de danske forbrugere.

Hos Suzuki siger man nu, at man vil i dialog med forbrugerombudsmanden for at få nogle ‘mere klare retningslinjer på området’.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk