Faktisk er de her allerede. Men det er på hvide plader.
Helt nyt kan man ikke sige, at det er. Og dog. For BYD’s – der i øvrigt havde det med skamløst at kopiere især tyske mærker førhen – personbiler er allerede i Danmark. Men nu kommer varebilerne. Og det fra en helt anden importør.
LÆS OGSÅ: 342 bilister blitzet af samme fotovogn – alle har SAMME problem
Danmarks mindste bilimportør RSA Danmark udstyrer modellen eTP3 med gule nummerplader. Nyttelasten er med 645 kilo ikke noget at prale af, og batteriet har en rækkevidde på sølle 310 kilometer. Til gengæld er der fabriksgaranti på batteripakken i 8 år eller 160.000 kilometer. Prisen ligger på 250.000 kr. ifølge Biltorvet.
RSA begyndte for tre år siden med varebiler fra ligeledes kinesiske Maxus. Det skriver Motor-magasinet. Medregnes direktøren, er RSA Danmark ni mand høj. Men det holder ikke firmaet, der har hovedsæde i Aarhus, fra også at importere personbiler. Altså fra et helt tredje kina-mærke. Nemlig JAC.
Direktør: Surt for dem der ikke forstår
Mærket JAC – eller Jianghuai Automobile Co Ltd – er ejet af den kinesiske stat. Og foruden det, at man nu skal sende biler til Danmark, sendes der licenser til Rusland. Russerne bygger nemlig de første biler fra det genopståede sovjet-mærke Moskvitch på JAC-teknik.
Hos RSA Danmark importerer man kun person- og varebiler på strøm. Og det mener direktøren, at der en idé i. Faktisk er det nødvendigt. For både den danske stat og flere kommuner begynder at forlange, at leverandører kører rundt i elbiler. De samme krav stiller flere private virksomheder, mener RSA Danmark-direktøren.
For de erhvervsdrivende, som ikke hopper over i elbiler, vil der vente store udfordringer, mener RSA Danmarks direktør Steffen Vilstrup.
– Det kan blive et stor tab for de vognmænd og håndværkere, som ikke forstår, hvor udviklingen er på vej hen, siger han til Motor-magasinet.