TEST: En ting har Nissan Ariya tilfælles med GT-R

Foto: Nissan

I en bil, som Nissan siger er 99,9 procent produktionsklar, kørte webredaktøren en tur i den svenske hovedstad. 

Jeg nåede det lige. Altså til Stockholm med SAS. Inden piloterne gik ind i den strejke, der måske sender selskabet i graven. Nå, hul i det. Jeg flyver ikke jumbojets. Jeg kører biler. Og i Stockholm stod den på Nissans nye Ariya.

Okay, indrømmet. Faktisk stod den på to biler. For selvom Ariya er helt ny, har Nissan også faceliftet deres guldkalv Qashqai. Den har nu fået tilnavnet e-Power. Mere om den i en anden artikel. For her skal det handle om en bil, der potentielt kan blive den nye Qashqai-succes for japanerne.

Fun fact: Den nye Nissan Ariya bygges samme sted, hvor Nissan også samler GT-R-modellen. Altså de sidste eksemplarer. For efter 2022 er det slut med GT-R. Desværre.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Ud over fabriksfaciliteter har Ariya og GT-R dog ikke meget tilfælles. Den ene er – lidt endnu – et frådende turbo-monster med håndbygget V6-motor. Mens den anden er… en elbil! Men hæng lige på engang. For det er ikke nødvendigvis en skidt ting.

For lad os lege med tanken at Nissan spytter en pokkers masse elbiler ud. Så kunne de måske få lov at bygge endnu en GT-R med frådende benzingab? Du ved – bare til dig og mig, ikke?

Ses vi til Auto Show?


Boosteds test-ariya var dyb flaskegrøn. Ultra 90’er-agtigt. Men det holder 100 procent. Vi kan kun håbe, Ariya-kunderne har bestilt i den farve! For ja tak!. Foto: Bjørn S. Nielsen.

Her har Nissan fattet noget
Nå. Altså Ariya. Den nye Nissan Leaf. Leaf 2.0 om man vil. For Nissan har oppet sig. Hvor Leaf objektivt set ikke er særligt spændende, er Ariya det. Oppe foran har kabinen en masse fine løsninger. Selvom jeg personligt godt kunne have været det elektriske armlæn foruden. Det går for langsomt, og det kan ikke justeres, så det passer til rattet heller. Sådan føles det i hvert fald ikke.

Det generelle indtryk af kabinen er dog positivt. Her er fyldt med fine berøringsflader og tech – der fungerer! Informationerne på skærmene i Ariya kan flyttes rundt. På den måde kan du eksempelvis få vist navigationen lige foran dig som chauffør. Smart – det virker bare ved at trække med fingrene. En finger er nok i øvrigt.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Kabinen i Ariya er dejligt minimalistisk. Men knapperne – som ikke er rigtige knapper men for det mest rent touch – reagerer en my langsomt

Når det så er sagt, så er knapperne til klimaanlægget, autopiloten og de forskellige køreindstillinger – som ikke er rigtige knapper men touchpaneler med feedback – for langsomme. Det håber jeg, Nissan får løst. For det ligner umiddelbart et softwareproblem.

Men én ting skal Nissan have ubetinget ros for. Skærmene i kabinen er holdt i en mat-finish. Ikke noget med genskær i ruder og på overflader. Host, host… Audi..

Køreoplevelsen? Tja…
Nissan er en del af en koncern med et meget langt navn – nemlig Renault–Nissan–Mitsubishi-Alliancen. For Ariya betyder det, at platform og teknik deles med den nye Renault Megane E-Tech Electric.

Meganen har generelt fået ros for køreegenskaberne. Men i Stockholm havde min co-driver og jeg selv især to problemer med søsterbilen, Nissan Ariya. Bilen er let at køre. Men du mangler fornemmelse af vægten. På papiret vejer Ariya tæt på to ton. Men sådan føles det ikke i rattet, og så er det altså svært at bedømme, hvor bilen er henne, hvis du ikke hele tiden korrigere på rattet. Faktisk er styretøje nærmest for direkte. Jeg mangler, at lige ud bare er lige ud!

Desuden virker 50 km/t ligesom 80 km/t i en Ayria. Det gør 110 km/t faktisk også.  Og det er synd. For det passer ikke til resten af bilen. Der – altså resten af bilen – i øvrigt er udformet, så jeg vil mene, at den falder i enhver skandinavers smag. Ayria er dejligt minimalistisk.

Og så kan du regne med rækkevidden! Det havde jeg aldrig troet, jeg skulle sige om en elbil på nuværende tidspunkt. Nuvel, vores tur rundt i Stockholm var langt fra nok til at presse batteriet helt i bund. Men jeg havde både massagen i førersædet, klimaanlægget og radioen tændt undervejs… Og så kom jeg vist også op over 110 km/t. Måske!

Vores testbil, siger Nissan, går fra 0 til 100 km/t på 7,8 sekunder og har en topfart på 160 km/t

Alligevel skænkede jeg ikke rækkevidde-viseren i bilen ene éneste tanke efter den første halve time på de Stockholmske motorveje. Ja, jeg sagde motorveje. Indrømmet – der var også meget trafik…

Hva’ så med prisen?
Ja, den hoppede lidt op og ned for Nissan. Men nu har den danske importør de endelige priser på plads. Vi kørte en forhjulstrukket udgave. Selvom Ariya også fås med træk på alle fire. Billigst på danske plader bliver det i den forhjulstrukne Advance-model med et batteri på 63 kWh. Så er der 218 hestekræfter og en rækkevidde på 403 kilometer. I hvert fald efter WLTP-standarden.

Bilen kan også leases i en periode over 3 år. Så skal der lægges 24.995 kr. i udbetaling og 4.895 kr. om måneden, hvis du kan nøjes med at køre 15.000 kilometer om året.

Bliver Ariya et hit? Prisen fejler i hvert fald ikke noget. Og Nissan siger selv, at mere end 800 danskere allerede har købt en Ariya…. (selvom de har ventet længe og må vente lidt længere endnu, red.)

De første Ariya-modeller kommer til Danmark i løbet af efteråret.

19″ hjul er standard. Men Ayria kan få 20″ som ekstraudstyr.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk