Norsk test afslører skandale: 300 kinesiske Yutong elbusser kan fjernstyres og slukkes fra Kina via et skjult SIM-kort.
En chokerende ny test afslører, at Kina har udstyret hundredvis af norske elbusser med en ‘dødmandsknap’.
Det norske busselskab Ruter har opdaget, at deres 300 kinesiske Yutong-busser kan fjernstyres og stoppes direkte fra Kina. Det sker via en skjult boks med et SIM-kort.
Det skriver den norske avis Aftenposten.
Opdagelsen er et resultat af Ruters eget “Lion Cage”-projekt. Det bekræfter Arild Tjomsland, der står bag projektet.
– I teorien kan busserne stoppes eller gøres ubrugelige af producenten, siger han til Aftenposten.
Projektets oprindelige formål var at undersøge mulige datalækager fra en kinesisk elbil.
Testene blev udført i en nedlagt mine for at kunne isolere alle indgående og udgående datasignaler fuldstændigt.
Resultatet var alarmerende. Ruter har i øjeblikket omkring 300 af de kinesiske elbusser i drift i og omkring Oslo, og flere er allerede på vej.
Fundet er blevet vurderet som så alvorligt, at Ruter straks har underrettet det norske Transportministerium.
Ruter-chef: Resultat ikke så slemt som frygtet
På trods af den åbenlyse og alvorlige sikkerhedsrisiko forsøger Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen, at nedtone faren.
– Vi ville gå fra spekulation til indsigt. Og jeg må faktisk sige, at resultaterne ikke er så slemme, som jeg havde frygtet, siger han.
Han henviser til, at testen også viste, at den kinesiske producent, Yutong, ikke har adgang til bussens interne og eksterne overvågningskameraer. De er heldigvis ikke forbundet til internettet.
Men den skjulte boks med SIM-kortet, der giver Yutong direkte adgang til at stoppe bussen, er en realitet.
Ruter skriver i en pressemeddelelse, at de nu har en konkret og simpel løsning på problemet.
De kan afbryde bussens forbindelse til Kina ved fysisk at fjerne SIM-kortet fra den skjulte boks.
– Efter denne testning går Ruter fra bekymring til konkret viden om, hvordan vi kan indbygge sikkerhedssystemer, udtaler Bernt Reitan Jenssen.
Han mener, at Ruter nu kan beskytte sig mod “uønsket aktivitet eller hacking” af bussystemerne.
Også et problem i Danmark
Herhjemme har de norske fund også vakt bekymring. I hvert fald har nyheden fået Thomas Rohden, som er 2. næstformand i Region Hovedstaden for Radikale Venstre, til at slå alarm.
Det udgør en udfordring for vores nationale sikkerhed og vores uafhængighed, siger han til DR.
Thomas Rohdens bekymring går på, at trafikselskabet Movia har 262 busser fra Yutong kørende rundt på de danske veje.
En voksende bekymring for kinesisk teknologi
Afsløringen fra Norge er det seneste eksempel på en voksende, global bekymring for skjulte bagdøre og sikkerhedsrisici i kinesisk-produceret teknologi.
At en udenlandsk magt potentielt kan lamme dele af et lands kritiske infrastruktur, som den offentlige transport, er et alvorligt nationalt sikkerhedsspørgsmål.
Ruters test beviser, at muligheden for fjernstyret sabotage er reel. Busserne fra Kina har dog andre og mere akut sundhedsskadelige problemer.
I maj kunne Boosted fortælle, at en række elektriske busser fra Kina er fyldt med sort støv, der får både passagere og chauffører til at kaste op.

