Tesla føler sig angiveligt så truet af smartphone-producenten Xioamis satstning på elbiler, at Elon Musk og Co. vil give kunderne penge for at købe biler.
Tesla føler sig nu så truet på det kinesiske marked, at amerikanerne er klar til at give kineserne penge for at købe nye biler.
Det sker ved at tilbyde nye incitamenter til kunderne. Bl.a vil Tesla betale kundernes bilforsikring. Mod at de selvfølgelig køber en ny bil.
Det skriver Cnevpost.
Det er dog langt fra første gang, at mærket intensiverer konkurrencen på det kinesiske marked. Men de nye tiltag kommer efter en periode med lavere salg. Samt rygter om øget konkurrence fra andre producenter som Xiaomi.
Ifølge det kinesiske medie tilbyder Tesla nu sine kinesiske kunder en forsikring til en værdi af 11.000 danske kroner kvit og frit. Dette gælder for kunder, der vælger et af de forsikringsselskaber, som Tesla har aftaler med.
Tilbuddet er et forsøg på at gøre Tesla-biler mere attraktive i et marked, hvor konkurrencen er hård. Ifølge de kinesiske mediet lykkedes det sidste år Xiaomi at få mere end 70.000 bilister til at forudbestille koncernens første elbil. Læs mere om det her.
Udover den gratis forsikring har Tesla skrotter Tesla også renten på sine egne billån. Kinesiske bilister kan nøjes med at lægge en udbetaling på 52.000 danske kroner.
De skal desuden slippe med en månedlig ydelse på bare 1.600 kroner og en tilbagebetalingsperiode på 5 år.
Det er skrappe tiltag, og det forventes allerede nu at have spredt sig til konkurrenterne i Kina. Men om Xiaomi følger efter, vides endnu ikke.
YU7, som er en direkte konkurrent til Tesla Model Y, har dog mere plads. Desuden har den bedre rækkevidde. Altså i teorien.
Samtidig er den kinesiske elbil prissat lavere. Det kan have presset Tesla til at droppe renten til 0 procent og betale kundernes forsikring.
Det kinesiske bilmarked har oplevet en vækst i salget hos de fleste store producenter i løbet af 2024 Men siden december har markedet vist tegn på på en decideret afmatning.
Det faldende salg har tvunget flere af bilmærkerne til at tænke nyt for både at holde på kunderne og trække flere til.
Omvendt er ledelsen hos det kinesiske mærke Xpeng ikke i tvivl, om at flere bilmærker vil dø i kampen om kunderne de næste år.
Den historie kan du læse mere om her!
Læs flere artikler efter annoncerne: