Annonce:

Subaru trodser kritik – vil bygge elbil med Toyota igen

Subaru er ikke klar til at stå på egne ben, når det kommer til elbiler. Derfor forsætter bilmærket et ellers kriseret samarbejde med Toyota.

Besøg vores annoncør:

Søsterbilerne Subaru Solterra og Toyota Bz4X fik ikke verdens bedste start på livet.

Faktisk er kritikken, siden det kom frem, at hjulene kunne falde af bilerne, kun væltet ned over japanernes hidtil eneste forsøg på elbiler.

En norsk test har bl.a. afsløret, at Toyota slet ikke kan leve op til den lovede rækkevidde. Og flere ejere – også dem med danske nummerplader – bekræfter testens resultat.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Lynlade er bilen også ekstremt dårlig til, siger flere danske ejere.

LÆS OGSÅ: Fiats elbiler sælger så dårligt at de bygges om til hybrider

Tidligere har den danske importør udtrykt ‘overraskelse’ over, hvad en række medier allerede i 2021 kom frem til. Nemlig at bZ4X har elendig rækkevidde.

Dengang lød det, at ‘Toyota var ærgerlige over, at mediernes målinger afveg ‘så voldsomt fra de officielle målinger’.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Alligevel fortsætter Toyota og Subaru det parløb, man har gang i, når det kommer til elbiler. Allerede i 2026 skal det kaste mindst elektriske crossover-modeller af sig.

Det skriver Automotive News.

Når Subaru ikke kaster sig ud i at bygge elbiler på egen hånd, men fastholder et samarbejde med Toyota, hænger det sammen med flere ting. Blandt andet den økonomiske byrde og den usikkerhed elbiler generelt er forbundet med.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

– På nuværende tidspunkt er det ret svært at forudsige, i hvilken retning tingene bevæger sig, når det kommer til elbiler.

– Det er forbundet med en stor risiko for os, hvis vi skulle betræde markedet alene. Vi har talt med Toyota og er i den forbindelse blevet enige om, at det er bedre at reducere risiciene med et joint venture, siger Subarus administrerende direktør Atsushi Osaki til mediet.

På den anden side er det slet ikke sikkert, bilmærkerne har en deadline i 2035. I hvert fald ikke når det kommer til spørgsmålet, om hvorvidt diesel- og benzinbilerne skal smides ud.

Det tidligere medlem af BMW’s bestyrelse Pieter Nota mener, at den tanke er direkte naiv. Faktisk forventer han, at et nyt Europa-parlament vil komme på andre tanker.

– En ny EU-kommission vil, formoder jeg i hvert fald, tage stilling til en udsættelse eller justering af forbuddet senest 2026. Det er bare uundgåeligt, tror jeg, lyder det fra Nota.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler