Smart har allerede afsøgt adskillige muligheder for at finde en eksisterende platform at bygge en ny elbil på. Det er ikke lykkedes.
Smart stoppede i sidste måned det samlebånd, som siden 1998 har spyttet de små ForTwo-modeller ud på vejene.
Det er dog småt med hjælpen til det tysk-kinesiske mærke, der endnu ikke har kunnet finde den platform, ForTwo-modellens afløser skal bygges på.
Det skriver Automotive News.
Til mediet forklarer Smarts administrerende direktør Dirk Adelmann, at en afløser kun giver mening, hvis man kan finde en partner at dele udgifterne til udviklingen med.
LÆS OGSÅ: Ford betaler bilister for at købe bestemt bil
Men lige nu ser det ud til, at Smart står ret meget på egne ben. Eller skulle man måske sige hjul.
I hvert fald har mærket hverken som den ene eller anden forælder i form af Mercedes og kinesiske Geely kunnet finde en løsning, Smart er tilfreds med.
– For to måneder siden begyndte vi at arbejde på en ny dedikeret platform, som en ny Smart med to sæder kan bygges på. Men vi har brug for hjælp, hvis det skal kunne lade sig gøre.
– I sidste ende ser det ud til, at vi må bygge en platform, for den, vi søger, findes ikke endnu, siger Dirk Adelmann.
Af samme grund vil Smart ikke sætte nogen dato på, hvornår man kan være klar med en ny ForTwo. Det gælder, selvom man har været i dialog med andre end Mercedes og Geely.
Renault har også været inde i billedet. Men franskmændene har ikke kunnet eller villet tilbyde det, Smart leder efter.
Indtil marts i år blev den foreløbig sidste Smart ForTwo bygget på den såkaldte ‘Smartville’-fabrik i Frankrig. Den fabrik kommer dog ikke til at ligge stille.
I 2022 begyndte man nemlig at bygge SUV’en Ineos Grenadier. En bil, der egentlig skulle have været bygget i Wales med rækkesekser fra BMW. I sidste ende beholdt Ineos dog kun sin aftale med BMW.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!