Annonce:

Superbilligt batteri til elbiler skal laves af papir

Et batteripakke lavet til elbiler af papir? Jo, den er god nok ifรธlge et firma fra Singapore, der hรฆvder at kunne hamle op med lithium-ion-batterierne.

Et firma i Singapore har udviklet et batteri, hvor papiret spiller en central rolle. Batteriet er designet til elbiler og prรฆsenteres som et alternativ til de nuvรฆrende lithium-ion-batterier. Mรฅlet er at reducere produktionsomkostningerne.

Det er firmaet Flint, der stรฅr bag opfindelsen af papirbatteriet. Batteriet har en energitรฆthed pรฅ 220 Wh/kg. Det er lavere end de lithium-ion-batterier, der bruges i elbiler lige nu, men levetiden menes at svare til almindelige batterier.

Producenten har konstrueret batteriet, sรฅ det i teorien allerede nu kan masseproduceres. De anslรฅede produktionsomkostninger er omkring 300 danske kroner pr. kWh.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det er omtrent halvdelen af prisen for lithium-ion-batterier. Og det, siger folkene fra Singapore, skyldes isรฆr materialevalget.

Batteriets kemiske struktur baserer sig pรฅ cellulosefibre, det samme plantemateriale, der bruges til at lave papir.

Fibrene bruges til at overfรธre ioner. Materialer som lithium og kobolt er erstattet med genanvendelige metaller som zink og mangan.

Cellulosefibrene muliggรธr produktionen af batteriet i forskellige former. Flint hรฆvder desuden, at batteriet er nemt at skille ad og genbruge.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Det kan bortskaffes som kompost. Firmaet vurderer, at papirbatteriet er mere sikkert end lithium-ion-batterier, bl.a. fordi det er svรฆrere at overophede.

I tilfรฆlde af brand er batteriet heller ikke giftigt. Selve batteripakken siges at kunne fungere i en kortere periode efter skader eller brand. Flint planlรฆgger testproduktion af batteriet i รฅr.

Lithium-ion-batterier dominerer nu elbilmarkedet. Forskere, bilmรฆrker og underleverandรธrer leder dog konstant efter alternativer, fordi metallerne er dyre.


Om batteriet af papirfibre reelt er konkurrence-dygtigt, er det kun tiden, der kan vise. Lige nu findes det da heller ikke i nogen elbil.

Det gรธr solid state-batterier, der i flere รฅrtier har vรฆret udrรฅbt som elbilens egentlige gennembrud. Mercedes tester lige nu teknologien i en EQS, der pรฅ papiret (ja, det var meningen, red.) kan kรธre 1.000 kilometer mellem hver opladning. Lรฆs mere om det her.

Tak fordi du lรฆste med.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne:


Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ