Mercedes tester lige nu en udgave af elbilen EQS med en teknologi ingen anden i det tyske modelprogram. Med solid state-batterier skal bilen køre 1.000 kilometer på en opladning.
Mercedes er i gang med at teste en elbil, der forventes at have en rækkevidde på 1.000 kilometer.
Bilen, som skal være klar i 2030, er udstyret med et solid state-batteri. En teknologi der flere gange er udråbt som elbilens egentlig gennembrud, men hele tiden bliver udskudt.
Rækkevidde er en af de største udfordringer for elbiler i dag. Mange forbrugere er bekymrede for, om de kan køre langt nok på en enkelt opladning. Mercedes forsøger at løse det problem med udviklingen af en ny type solid state-batteri.
Det nye batteri, der er udviklet i samarbejde med den amerikanske batteriproducent Factorial Energy, testes i øjeblikket i en prototype af Mercedes EQS.
Mercedes har modificeret prototypen med hjælp fra deres Formel 1-ingeniører. Alle har haft og har stadig fokus på at få bilen til at køre så langt som muligt mellem landestanderne.
Selvom Mercedes endnu ikke har offentliggjort alle de tekniske detaljer om prototypen, mere end antyder tyskerne, at den vil have en rækkevidde på op til 1.000 kilometer.
Det er en betydelig forbedring i forhold til det nuværende 118 kWh lithium-ion-batteri, der findes i Mercedes EQS 450+.
Factorial Energy, som også samarbejder med Hyundai og Stellantis, påstår, at de battericeller, Mercedes anvender, har en energitæthed på 391 Wh/kg. Batteriet, internt kendt som Solstice, er Mercedes dog ikke først med.
Faktisk er de slet ikke første med solid state-batterien. Flere kinesiske mærker hævder, at de allerede fra i år eller senest 2026 vil kunne bygge den slags batterier ind i helt almindelige personbiler.
Mercedes planlægger at introducere den første elbil med et solid state-batteri på markedet inden 2030. Det mener Auto Car i hvert fad.
I den stik modsatte ende af diskussionen om elbilers rækkevidde finder vi BMW. Folkene fra München gider slet ikke tale om elbiler, der kan køre langt. Den slags er nemlig overflødigt, mener chefen.
– Hvorfor skulle vi det? Du kan ikke bare bygge batterier med større og større kapacitet. For så vil elbiler ikke længere give mening, fastslår udviklingschef Frank Weber.
Hos Stellantis, som Factorial Energy også samarbejder med, mener man sig i stand til at overgå Mercedes med hele 4 år.
Solid State-batterierne skal forsøgsvis lægges i en række biler på Stellantis-platformen STLA Large. Det er biler som den elektriske Dodge Charger Daytona. En bil der dog går i stykker ude hos forhandlerne. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: