Fragtskibet Morning Midas brænder i Stillehavet med 3.000 biler, herunder 800 elbiler, ombord. Besætningen er evakueret, mens branden fortsat raser.
En alvorlig hændelse har ramt biltransportskibet Morning Midas. Skibet er brudt i brand midt ude på Stillehavet. Omkring 3.000 biler, herunder 800 elbiler, befinder sig ombord på det brændende fartøj.
Morning Midas var på vej fra Kina mod Mexico, da et besætningsmedlem opdagede røgudviklingen i første omgang.
Røgen kom fra et af dækkene med parkerede biler. Det viste sig hurtigt at være en brand.
Det skriver Reuters.
De 22 besætningsmedlemmer forsøgte at bekæmpe flammerne. Anstrengelserne var dog forgæves. De måtte opgive slukningsarbejdet og i stedet lade sig evakuere.
De gik i redningsbådene for at komme i sikkerhed. Alle 22 personer er siden blevet evakueret og meldes i god behold.
Andre fartøjer i nærheden kom til undsætning. De samlede besætningen op fra redningsbådene. Kystvagten får ifølge internationale medier allerede hjælp fra tre andre skibe i området.
Brandårsagen er ukendt – det samme er elbilerne
Skibet, Morning Midas, blev bygget i 2006. Det ejes af firmaet Zodiac Maritime der har adresse i London. Skibet sejlede fra Kina den 26. maj.
Destinationen var Mexico, med forventet ankomst den 15. juni. Lasten består af cirka 3.000 biler. Heraf meldes 800 at være elbiler, oplyser Bloomberg.
Den præcise årsag til branden er endnu ukendt. Undersøgelser vil først blive sat i gang, når det er muligt at komme ombord. Håbet er at kunne slukke branden på skibet.
I værste fald må man lade branden brænde ud af sig selv. Det kan tage lang tid og forårsage yderligere skade på skib og last. Situationen følges tæt af myndigheder og ejer.
Det er ikke første gang, et biltransportskib med elbiler bryder i brand. Hændelsen minder om branden på Fremantle Highway. Den brand brød ud for lidt over to år siden og involverede også elbiler.
Det er sket før – 3.000 biler gik ned
Branden i 2022 var så omfattende, at skibet, der var lastet med nye biler fra VW-koncernen – herunder Porsche, Volkswagen og Lamborghini, gik ned i Atlanterhavet.
Brande på skibe med elbiler har skabt debat i shippingindustrien. Litium-ion-batterier i elbiler kan være vanskelige at slukke, hvis de antændes. De kan også genantænde efter at være blevet slukket.
Sikkerhedsprocedurer for transport af elbiler til søs er under konstant evaluering. Rederier og myndigheder arbejder på at forbedre sikkerheden ombord. Det skal minimere risikoen for den slags hændelser. Men nogle tør slet ikke løbe risikoen.
I Grækenland er elbiler eksempelvis blevet forbudt på alle færger, hvis de har mere end 40 procent strøm tilbage i batteriet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]