Annonce:

Sidste “Saab” skal ikke bygges – køber mister alt

Den NEVS-udviklede Emily GT ender alligevel ikke i hænderne på det libanesiske startup EV Electra.

Besøg vores annoncør:

Det går hurtigt i bilindustrien. I sidste uge var der fuld kog i planerne – i hvert fald ud ad til – men nu sker der absolut ingenting.

Den elbil, som resterne af Saab Automobile, NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – byggede på bare på 9 måneder skal alligevel ikke i produktion.

I hvert fald skal den ikke produceres af libanesiske EV Electra. Ifølge NEVS er den oprindelige aftale, som partnerne indgik, nemlig brudt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skriver NEVS’ administerende direktør Nina Selander i en kortfattet pressemeddelse ifølge de svenske medier. Bl.a. Motormagasinet.

LÆS OGSÅ: Toyota med 3 cylindre koster næsten 800.000 kroner i Danmark

– I lyset af EV Electras udtalelser om, at produktionen skal foregå uden for Sverige, og at udviklingen heller ikke er sikret til Trollhättan, ser vi ikke længere grund til at vente på, at kontrakten opfyldes i sin helhed.

– Vi har derfor meddelt EV Electra, at vi hermed vælger at gå videre med Emily GT og PONS uden deres deltagelse. Virksomheder på dette niveau er komplekse, og med hensyn til EV Electra vil vi ikke gå i detaljer om, hvad der ikke er afsluttet, står der i pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Selander og NEVS vil ikke sige meget mere. Men det står klart, at firmaet fik nok, da det stod klart, at EV Electra ville trække produktionen ud af Sverige.

For bare en uge siden sagde EV Electras bagmand Jihad Mohammed ellers, at han gik efter en produktionstart allerede til august. Men nu har han hverken bil, tegninger eller noget andet.

Jihad Mohammed står dog muligvis med en fabrik i Italien, som erstatning for Saabs gamle fabrik i Trollhättan, som han altså ikke kunne få lov at købe af ejeren – den svenske milliardær Svante Anderson.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

– At miste tid er aldrig ønskværdigt, men at miste Saab-arven ville have været værre. Der er nogle af os, der stadig arbejder hårdt for ikke at lade den drøm gå tabt.

– Og vi ved også, at der er mange, der følger os, støtter og håber af hele deres hjerte, at en Emily GT vil køre på vejene. For jer og for Trollhättan håber vi at vende tilbage med en positiv udvikling i den nærmeste fremtid, lyder det fra Nina Selander.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler