Sådan pulverlakerer du selv

Pulverlak er superstærkt og normalt kun noget, du ser i industrien. Men nu kan du selv pulverlakere dine stumper – vi guider dig igennem her

Du kender pulverlak fra blandt andet de originale dele på din bil. Når du for eksempel køber en bærearm, er den tykke sorte overflade-coating faktisk bare pulverlak, som er blevet lagt på i et stort pulverlakeringsanlæg.

Det genialt ved pulverlak er, at du får en meget tyk overfladelakering, som tåler stød uden at skalle af i flager og er langt stærkere end for eksempel autolak. Pulveret bliver lagt på ved hjælp af strøm, som danner en elektrisk forbindelse og derved får pulveret til at hæfte på emnet. Det kræver selvfølgelig, at materialet er strømledende såsom metal.

Hidtil har pulverlak været forbeholdt industrien, da det kræver en masse dyre værktøjer og derved egner sig bedst til produktioner, hvor der skal mange emner igennem. Nu er det muligt at få små udgaver af pulverlakeringsanlæggene, og vi viser dig her, hvordan du gør for at blive din egen pulverlakerer.

Det er smart!

DET SKAL DU BRUGE

Pulverlakering kræver en del udstyr, men det er faktisk ikke så dyrt, som det lyder. Et startkit med alt, hvad du skal bruge, koster 1.699 kr. Derudover skal du have en ovn, som ikke længere skal bruges til mad, en trykluftkompressor og personlige værnemidler som åndedrætsværn m.m. Vi kan ikke anbefale, at du pulverlakerer i rum, som du holder af, for det sviner helt vildt.

TIDFORBRUG: Cirka en time

SVÆRHEDSGRAD: Lav

BEHOV FOR UDLUFTNING: Stor!

PULVERLAK – TRIN FOR TRIN

1) Start med at rense det emne, som du vil pulverlakere. Du behøver som sådan ikke at slibe det, men overfladen skal være rå metal og uden fedt. Her har vi et beslag til knastføleren på en RB26-motor, som er i aluminium.

2) Hæng emnet op på en krog eller i et stykke ståltråd, så du kan få pulveret til at hæfte på et størst muligt område. Det dur ikke at lægge den på et gulv eller lignende.

3) Der medfølger en stor boks til kittet, der sørger for at lave den fornødne strøm, som en pulverlakering behøver. Der er kun én knap til tænd og sluk, så den er til at finde ud af.

4) For at danne en elektrisk vandring af pulverlakken, skal der monteres en stelklemme på selve emnet. Derved vil strømmen kunne vandre fra pulverpistolen til emnet.

5) Pulverpistolen kræver trykluft til at blæse pulveret ud. Det bedste resultat opnås ved maks tre bars tryk, så her skal du justere din kompressor ned eller montere en regulator.

6) Pulveret i den ønskede farve skal nu hældes ned i beholderen til pulverpistolen. Vi har valgt farven rød, men pulveret findes i en masse farver og tilmed metaleffekter.

7) Der skal faktisk mindre pulver til, end man lige skal tro. Det dækker utroligt godt på grund af den elektriske vandring. Her skruer vi pulverkoppen på pistolen.

8) Når pistolen er klar, er det en god idé at øve funktionerne, inden du skal i gang. Du skal nemlig bruge en fodpedal til aktivering af strømme, samtidig med aftrækkeren på pistolen.

9) Når du tænder for strømmen på selve boksen, bliver det alvor. Nu har du en pistol med 30.000 volt i hånden, og den kan altså godt give et rap over nallerne. Så vær forsigtig.

10) Når du trykker fodpedalen ned, er du klar til at sprøjte pulverlakken på emnet. Du vil hurtigt finde ud af, at pulveret meget let lægger sig i et jævnt lag over hele overfladen. Det er strømmen imellem pistolen og emnet, der giver den jævne vandring af pulver. Det er sgu smart.

11) Ud af en pose på 300 ml pulver, brugte vi cirka 50 ml til vores beslag. En pose koster kun 119 kr., så det er altså ekstremt billigt at pulverlakere i forhold til så mange andre overfladebehandlinger. Afmonter nu stelklemmen.

12) Pulveret sidder løst på emnet, så derfor er det smartest at minimere berøringen. Vi tager her en tang og holde på emnet lige der, hvor stelklemmen har været monteret.

13) Pulverlak kræver varme for at flyde sammen og hærde. Vi bruger her en ovn, som aldrig skal bruges til fødevarer igen. For den bliver nemlig ikke særlig lækker bagefter.

14) Producenten af pulveret foreskriver, at pulverlakken skal have cirka 150 grader i 15 minutter. Så her sætter vi uret, så vi ikke risikerer at ødelægge det fine beslag.

16) Efter et kvarter i ovnen er det tid til at slukke ovnen og lade emnet køle stille og roligt af. Vi gik i gang med at rense udstyret og lod emnet køle i cirka en halv time.

FÆRDIG! Når emnet er kølet af. vil pulverlakken stå helt blank og lækker, som du kan se her på vores beslag. Du ville på ingen måde opnå et lige så pænt eller stærkt resultat med for eksempel en gang spraymaling, og vi er nu klar til at montere det nylakerede beslag på motoren igen.

DET ER LETTERE, END DU TROR!

Vi skal ærligt indrømme, at pulverlak aldrig har været noget, vi har overvejet til ombyggede bildele. Men efter af have prøvet kittet, er vores syn på pulverlakkens egenskaber blevet ændret markant. Det er ultralet at arbejde med, og så findes farverne nu i mange forskellige nuancer. Også metaleffekter og højglans er en mulighed med pulverlak, og du vil opdage, at øvelse virkelig gør mester. Efter nogle få gange blev vores resultat allerede så godt, at det så helt professionelt ud. 

Klik frem og tilbage på pilene