Sådan gør du: Skift af styrekugle

Bilens styrekugler er en udsat sliddel, som du sagtens kan skifte selv – vi viser dig hvordan 


Når bilen skal synes, tjekkes der for slør og slid på de vitale dele. En af de hyppigste fejl, som biler bliver dumpet på, er slør i en eller begge styrekugler. Det er ikke fordi, at reglerne er åndssvage, men faktisk for din egen sikkerheds skyld.

Vi garanterer dig for, at du ikke har lyst til at prøve, at en styrekugle hopper ud af selve skålen under kørsel.

Når du skifter en styrekugle, skal du være enormt påpasselig, da du ellers får bilens hjulvinkler ud af sporing. Det koster dæk-slid og giver en bil med dårlig retningsstabilitet.

Men følg vores guide punkt for punkt, så slipper du for at ofre penge på en sporing og sparer samtidig penge på værkstedsregninger. Det er en hurtig opgave, men tag ikke fejl, værkstederne tager penge for det!

Hvorfor udskiftning?
Styrekugler er en af styretøjets vitale dele og er den direkte kontakt med hjulene. Hvis sliddet er for stort, kan styrekuglen skilles sig ad, og så har du ikke længere kontrol over bilen.

Tidsforbrug:
Alt afhængig af bilmodel og årgang, tager det alt fra 10 til 45 minutter at skifte en styrekugle.

Sværhedsgrad:
Det er absolut i den lette ende at udskifte en styrekugle, men der er mange penge at spare ved at gøre det selv.

Værktøj og dele
Til skift af styrekuglerne krævede det almindeligt håndværktøj og på nogle bilmodeller en styrekugleaftrækker, som kan købes for 65 kr. hos biltema.dk. Styrekuglerne koster 289 kr. per styk, hos Thansen.dk

Sådan skifter du styrekuglerne trin for trin

1) Forhjulet skal af så du kan få den fornødne plads til at skifte styrekuglen. Vi har en luftnøgle her, men du klarer dig også fint med en krydsnøgle eller almindelig skraldenøgle.

2) En styrekugle sidder ekstremt udsat og er ofte totalt pakket til med skidt og grus i gevindet. Derfor skal du tage en stålbørste og rense gevindet og møtrikken, så godt du kan.

3) Også gevindet på selve sporestangen og kontramøtrikken skal renses. Derefter sprøjter du rustløsner på begge steder og lader det trænge ind et par minutter. Vi bruger WD40 her.

4) Styrekuglen er skruet ind over et gevind på sporestangen, og derfor sidder der en kontramøtrik i enden, som skal holde den på plads. Den skal du løsne en kvart omgang.

5) Møtrikken på selve styrekuglens hoved skal også løsnes, og den må du gerne dreje helt af. Hvis den driller for meget, så skær den af med en vinkelsliber i stedet for at spilde tiden.

6) En styrekugle er konisk i hovedet, som virker som en slags lås, når den presses sammen med spindlen. Derfor skal du ofte bruge en aftrækker som her for at frigøre kuglen.

7) Du kan også bruge en konisk gaffel som denne, som du hamrer ind mellem styrekugle og spindel. Du skal ikke være nervøs for at slå for hårdt, lige præcis her er vold løsningen.

8) Den gamle styrekugle kan nu skrues af. Det er yderst vigtigt, at du ikke flytter på kontramøtrikken, for den er din garanti for, at styretøjet får præcis samme indstilling efter monteringen.

9) For en sikkerheds skyld sammenligner du den gamle styrekugle med den nye. Skulle du være uheldig at få en forkert længde, er det nu, at du gerne vil opdage det.

10) Hvis begge styrekugler er helt ens, så giver du gevindet på sporestangen lidt kobberfedt og skruer nu den nye styrekugle helt ind til kontramøtrikken. Det bør du kunne med hånden.

11) Nu efterlader du kun lige præcis så meget luft imellem kontramøtrik og styrekugle, at det passer med, at du kan spænde møtrikken præcis den samme kvarte omgang, som du løsnede.

12) Nu er det tid til at spænde. Hold med en nøgle på selve det flade stykke på styrekuglen og med en anden nøgle på kontramøtrikken. Spænd meget hårdt til, så den ikke går løs.

13) Når du skal spænde selve styrekuglens hoved, drejer det ofte rundt. Men ved hjælp af en tang kan du klemme de to konusser sammen, så styrekuglen låser og du nu kan spænde den.

14) Sådan ser det ud, når du er færdig, og hvis det er nødvendigt, så laver du præcis samme operation i den anden side. Ofte så går der ikke længe, før den anden side også går til.

FÆRDIG! På med hjulet og sørg for at spænde boltene ca. 11 kg. Kør en tur i bilen, og står rattet lige, når du slipper det, har du været omhyggelig. Står
det skævt, skal bilen spores.

 

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene