SÅ SKETE DET: Folketinget vedtager omstridt kilometerafgift for lastbiler

Landets vognmænd slipper ikke for i snit at aflevere 1,3 kr. pr. kilometer, deres biler kører i Danmark.

Annonce

Protester og vejblokader hjalp ingenting. I dag har et flertal i Folketinget vedtaget, at de danske vognmænd skal aflevere penge for hver kilometer, deres lastbiler kører på de danske veje.

Afgiften, der anslås at være 1,3 kr. pr. kørt kilometer i snit, rammer vognmændene 1. januar 2025.

Det skriver Ritzau.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skatteminister Jeppe Bruus (S) har allerede fortalt Folketinget, at den nye afgift vil fjerne hver 10. lastbil fra vejene herhjemme.

LÆS OGSÅ: Medier – Verdenskendt bilmærke bliver Haas’ nye hovedsponsor

Aftalen, der blev indgået mellem den daværende socialdemokratiske regering, SF, Enhedslisten, De Radikale og Alternativet rammer i første omgang lastbiler over 12 ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men fra 2027 vil også de mindre lastbiler ned til 3,5 ton skulle betale pr. kilometer der køres på dansk asfalt. Partierne bag aftalen anslår, at den nye afgift vil spare Danmark for omkring 0,3 ton co2.

Men det vil samtidig koste staten op mod 300 millioner kr. at administrerende ordningen hvert år.

Mange vrede vognmænd og lastbilchauffører har på sin side kaldt den nye kilometerafgift for ‘endnu en skjult skat på erhvervet’. Men det er altså ikke noget, et flertal på Christiansborg mener, at der er hold i.

Hos DTL Danske Vognmænd mener adm. direktør Erik Østergaard, at den nye afgift bryder med et soleklart princip i Danmark.

– Politikerne har med denne afgift brudt med princippet om at beskatte forbrug og ikke produktion. Det lægger hele ansvaret og bøvlet over på vognmændene. Det forpligter til gengæld, hvis erhvervslivet betyder noget for regeringen, lyder det i en pressemeddelelse.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet