Annonce:

Så langt skal en elbil køre for at være ‘bedre’ end en benzinbil

Kinesiske Volvo var nogle af de første, der offentlig sagde, at produktionen af elbiler er en større miljøbelastning end benzinbilen. Regnestykket kan dog vende tiden.

Ingen bil er god for miljøet. Heller ikke elbilen. Men sidstnævnte er i det lange løb alligevel bedre end fossilbilen. Primært på grund af batteripakkens miljøbelastning. I hvert fald hvis man gør den slags op i CO2-udledning alene.

Omvendt går der en rum tid, før en elbil har indhentet CO2-udledningen fra produktionen. Hvor lang tid, det er, har den tyske brancheorganisation for ingeniører set, VDI, set på.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Ingeniørorganisationen har sammenlignet biler i klassen, hvor fossilbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus kører rundt side om side med Volkswagen ID.3.

Set med danske briller skal resultatet tages med visse forbehold, da de er baseret på den tyske elmix – altså hvilke energikilder strømmen til elbilen kommer fra.

LÆS OGSÅ: Verdens største bilmærke sælger kun én procent elbiler

Alligevel konkluderer ingeniørerne, at der skal 90.000 kilometer til, før elbilen klimamæssigt overhaler både benzin- og dieselbilen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Ifølge tal fra det danske forsikringselskab kører en dansk familie i snit 17.000 kilometer om året. Der vil altså gå lidt mere end 5 år i en ny elbil, før elbilen er det grønnere alternativ.

– Vi har derfor brug for mere batteriproduktion ‘Made in Germany’, bedre batteriudnyttelse og hurtig udbygning af vedvarende energi – både i form af grøn strøm og grønne brændstoffer, siger VDI-køretøjsekspert Joachim Damasky.

Men regnestykket kan både se lysere og mere dyrt ud. Det hele afhænger af, hvor strømmen til elbilen kommer fra.

Annoncesektion:

NYT: TJEK DIN BILFORSIKRING MED VORES BEREGNER!

Indtast din nummerplade herunder og se billige priser på bilforsikringer med det samme!
Tak fordi du så vores annoncer - herunder er der mere gratis indhold!

Er strømmen lavet på fossile brændstoffer, vil en ny elbil skulle køre 160.000 kilometer for at kompensere miljøbelastningen i produktionen, siger tyskerne.

Kommer den strøm, elbilen kører på, derimod fra vedvarende kilder, kan kilometer-tallet skrues ned til 65.000 kilometer i fossilbilens favør fra starten.

Elbilen er altså ikke god for miljøet. Men den er bedre i det lange løb. Tyskerne bag undersøgelsen mener dog, at det er for snæversynet kun at fokusere på elbilens strømforbrug. Det handler i lige så høj grad om produktionen, bortskaffelsen af den og ikke mindst bilens levetid.

Annonce:

Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler