Annonce:

Regeringen vil straffe alle bilister som ikke bor i Jylland

Når bilejere køber nye dæk, betaler de et gebyr for bortskaffelsen. Der skal ikke yderligere ekstra tillæg på bortskaffelsen, mener Dækbranchen.

Annonce:

En lovændring, der vil give dækindsamlere lov til at tage betaling hos autoværksteder, bilforhandlere og dækspecialister, udover det gebyr de i dag modtager af staten, er lige nu i høring.

Lovændringen vil være omkostningsfrit for staten. Hvem skal så betale? Det skal bilisterne, og især dem der bor langt fra Jylland.

Det skriver Dækbranchen Danmark i en pressemeddelelse.

At lovændringen især går ud over dem, der ikke har adresse i det jyske, skyldes, at det kun er muligt at miljøbehandle brugte dæk i netop Jylland.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: 400.000 bilister “slap” for at betale vægt- og ejerafgift i Danmark

– Miljøstyrelsens forslag sender regningen videre, og det er private og erhvervsbilister, der sidder tilbage som sorteper. Og det bliver især dyrt for bilisterne på øerne.

– For de to eneste genanvendelsesvirksomheder, der kan behandle gamle dæk, ligger i Jylland, og dækindsamlere vil formodentligt opkræve større beløb, jo længere væk derfra de opsamler.

– Dermed undermineres selve principperne for Europas bedste genindvindingssystem for dæk, og i værste fald vil nogle føle sig fristet til at komme af med dækkene på alternative måder og til skade for miljøet.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

– Vi ser andre steder i Europa udtjente dæk dumpes på forladte byggegrunde, i skove og parker, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Løsningen ligger lige for
Volker Nitz ser hellere, at myndighederne og dermed regeringen kigger på en anden løsning. En løsning som faktisk ligger lige for, mener direktøren.

– Vi ser hellere, at Miljøstyrelsen arbejder videre med langsigtede problemløsninger, og fortsætter med at se på udgifterne og kompensere, der hvor der er behov.

– Gebyret blev reguleret så sent som 1. juli og vil blive pristalsreguleret den 1. januar 2024. Det er de rette værktøjer, så længe der er duopol på miljøbehandling af dæk i Danmark, lyder det.

Annonce:

Volker Nitz hævder, at den danske dækbranche ikke står alene med den skeptiske holdning til det nye lovforslag.

Det samme gør Dækimportørerne, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk og Dæk Specialisterne i Danmark, der står for langt størstedelen af dæksalg og dækskifte på det danske marked, siger direktøren.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også

Altid gratis artikler