Når batteriet står af en i Volvo EX90 kan det koste op mod 374.000 kr. i Finland. Finnerne kan nemlig ikke få de billigere, genbrugte batterier.
Prisen for et nyt elbilsbatteri til den nye Volvo EX90 udgør en markant udgift for finske ejere.
I Finland kan omkostningen for et nyt batteri løbe op i 374.000 danske kroner. Det er en betydelig sum, hvis batteriet skal udskiftes uden for garantiperioden.
Volvo EX90, en bilmodel der i sig selv koster omkring en million danske kroner, rammes nu af endnu et problem.
Hvis garantien ikke dækker en skade på batteriet, kan bilejeren eller forsikringsselskabet se frem til en stor regning.
Pris på 374.000 danske kroner (svarende til 50.223 euro) er ifølge avisen Ilta Sanomat gældende i Finland.
Finnerne kan nemlig ikke få batterier fra Volvos eget batteriskadecenter i Sverige, hvor der ellers er adgang til genbrugte batterier der holder prisen lavere.
For eksempel kan et brugt, men renoveret batteri til en Volvo EX90 i Sverige erhverves for cirka 67.900 danske kroner. Det er en markant forskel sammenlignet med prisen på et helt nyt batteri i Finland.
Mia Pelttari, Volvos informationschef i Finland, forklarer en af årsagerne til prisforskellen er den manglende service.
– Hvis batteriet er beskadiget, må det ikke sendes, da transporten kan være usikker, siger hun til avisen Ilta-Sanomat.
Ekstremt stor prisforskel
Det betyder, at finske Volvo-ejere ofte står overfor at skulle købe et helt nyt batteri. Det svenske system, hvor batterier kan udskiftes med et “nyt, der er lige så godt”, er endnu ikke implementeret i Finland.
Lasse Ahlstedt, administrerende direktør for Volvo i Finland, bekræfter, at man arbejder på at udvikle et lignende koncept.
– En dag vil vi have det samme system her, siger han til Ilta Sanomat. Opbygningen af et skadecenter kræver dog både personale og tid.
Det er ikke kun batteriet til EX90, der er dyrt at udskifte i Finland. I andre elbiler fra Volvo, som EX30 og EX40, er prisen på batterierne også absurd høje.
I Volvo EX30 koster et nyt batteri i Finland cirka 121.900 danske kroner. Et brugt batteri til samme model koster omkring 67.000 danske kroner. Finnerne kan ikke få fat i det sidste.
Til en Volvo EX40 er prisen for et nyt batteri cirka 130.650 danske kroner. Et erstatningsbatteri, altså et brugt og renoveret et, koster omkring det halve.
Fremtidige løsninger for Volvo i Finland
Volvo i Finland er opmærksomme på problematikken. De forsikrer deres kunder om, at der arbejdes på at finde løsninger. Men foreløbig må kunderne altså punge ud.
Planen indebærer etableringen af et battericenter i Finland. Det skal give kunderne mulighed for at få repareret eller udskiftet batterier til en mere overkommelig pris.
De – altså kunderne – skal ikke længere være tvunget til at købe helt nye batterier til den fulde, høje pris.
I Finland udgør elbiler en betydelig andel af Volvos salg. Hver tredje Volvo solgt i landet er elektrisk. Og det faktisk selvom Volvo salg af elbiler i det hele taget styrtdykker i øjeblikket.
Etableringen af et finsk battericenter forventes at tage tid. Det kræver investeringer i faciliteter og uddannet personale.
Indtil da må finske Volvo-ejere væbne sig med tålmodighed eller budgettere med de nuværende høje priser for batteriudskiftning.
Kunderne må i øvrigt finde sig i, at Volvo EX90 er fyldt med fejl. Faktisk så mange fejl at Volvo under pressepræsentationen i USA måtte starte bilerne med en computer. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]