Polestar udvider produktionen til Europa. Den nye Polestar 7 skal bygges på en Volvo-fabrik i Slovakiet og dele teknik med Geely-koncernen.
Polestar har taget en stor beslutning. Den kommende Polestar 7 skal produceres i Europa. Det er en ny premium kompakt SUV. Produktionen startes op på Volvos fabrik i Košice, Slovakiet, inden lanceringen i 2028.
Polestar har indgået en hensigtserklæring med Volvo Cars. Aftalen sikrer produktionen af den nye model på den europæiske fabrik.
Flytningen til Europa skal styrke Polestars position. Det gælder særligt på det europæiske hjemmemarked.
Det skriver mærket selv i en pressemeddelelse.
Michael Lohscheller er administrerende direktør for Polestar. Han ser samarbejdet med Volvo Cars som en enestående mulighed.
– Samarbejdet med Volvo Cars om at udvikle og producere Polestar 7 i Europa er en enestående mulighed, som vil styrke vores position på hjemmemarkedet.
Polestar 7 bygger på Geely og Volvo-teknologi
Polestar 7 bliver udviklet efter virksomhedens nye strategi. Den indebærer brug af platforme fra Geely Holding Group.
– Vores strategi med at benytte koncernens platforme som grundlag for vores kommende modelprogram giver os adgang til den nyeste og bedste teknologi, på en omkostningseffektiv måde, udtaler Michael Lohscheller.
Modellen er baseret på teknologi fra Volvo Cars og moderselskabet, kinesiske Geely.
Det gælder blandt andet cell-to-body-teknologi med en ny generation af batteritæthed. Det gælder også den kommende generation af internt udviklede elmotorer.
Polestar siger dog, de vil sørge for at tilpasse teknikken.
Milliardinvestering i ny Slovakisk fabrik
Håkan Samuelsson er administrerende direktør for Volvo Cars. Han fremhæver fordelene ved det tætte samarbejde med det tidligere datterselskab.
Han understreger, hvordan Volvo Cars og Polestar fortsat udnytter synergier. Det sker for effektivt at levere biler, der er skræddersyet til deres respektive kundesegmenter.
Opførelsen af Volvo Cars’ fabrik i Košice begyndte i 2023. Fabrikken har en god logistisk placering i Europa. Men økonomisk har den også givet det kinesiske mærke en god del hovedpine.
Som Boosted kunne fortælle tilbage i maj, er fabrikken en stor investering, også mere en Geely-koncernen måske kan gabe over. Volvo har brugt næsten 9 milliarder danske kroner på anlægget. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]