Annonce:

Bilmærke i krise – helt ny fabrik kan blive forladt

Det går så dårligt hos Volvo, at en helt ny bilfabrik kan ende med at blive overflødig og i værste fald forladt. Regnskabet viser desuden, at nye biler sælger dårligt.

For bare et par år siden var Volvo overbevist om, at det kinesiske mærke kunne sælge 1,2 millioner biler i Europa inden 2026.

Men nu ser en helt ny fabrik i Slovakiet, som ikke engang er færdig endnu, ud til at blive en overflødig byrde for mærket.

Det kom frem, da bilmærket i går fremlagde kvartalsregnskab. Den tilbagevendende direktør Håkan Samuelsson insisterer på, at elbiler er fremtiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men salget af elbiler går rædderligt for de kinesiske svenskerne. Salget er faldet med 15 procent set over det, der er gået af 2025 indtil videre. Og i marts dykkede det med hele 26 procent.

Så nu håber Håkan Samuelsson på, at andre mærker i Geely-koncernen måske kan fylde noget af den kapacitet, som Volvo ikke selv kan bruge, ud.

Vil have hjælp af kinesiske ejere

– Det er stadig en del af vores program. Og lige nu undersøger vi selvfølgelig de programmer, der skal bygges på fabrik.

– Og jeg synes også, vi skal se lidt nærmere på mulighederne for at bringe andre Geely-mærker ind her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Polestar har selvfølgelig også biler i støbeskeen. Det er noget, vi undersøger. Hvis de også kan være med til at dele fabrikken, vil det selvfølgelig være rigtig godt for os.

– Fordi det i sidste ende er en omkostning, der skal bæres med produktionsvolumen i fabrikken, sagde Håkan Samuelsson i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

Men de dårlige nyheder stopper ikke der. For det går også skidt for det nye flagskib EX90. Bilen sælgere dårligere end flere af Volvos ældre og stadigt benzindrevne modeller.


Heller ikke på fabrikken i USA, hvor den nye topmodel bygges, har de ansatte nok at lave.

I hvert fald kan Volvo slet ikke udnytte den kapacitet, man egentlig har bygget sig til.

Tilbage i Slovakiet står Volvo med en fabrik til 8,8 milliarder danske kroner. Her kan man bygge 250.000 biler om året. Men det tal lyder nu mere urealistisk end nogensinde.

I februar offentliggjorde mærket, at de havde solgt lige under 780.000 biler i hele verden.

Volvo skal desuden forholde sig til en aktieværdi, der i begyndelsen af april ramte et nyt, men rekordlavt niveau. Læs mere om det her.


Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også