Pickup-test: Er Nissan Navara den ultimative familiebil?

Nissan Navara test i Skagen af Kasper Erling fra Boosted

Leder du efter en familiebil, der ikke bare er en stilren stationcar eller en wannabe-SUV? Så overvej en fuldfed pickup på hvide plader i stedet. Her sender vi Kasper Erling på roadtrip til Skagen i Nissan Navara N-Guard for at finde ud af, om den højbenede japser mon er den ultimative familiebil.

De fleste danskere er ikke i tvivl, når de skal vælge at investere i en ny familiebil. Der står stationcar eller SUV på ønskesedlen, hvis der skal være mere plads end i eksempelvis sidste års bestseller, Peugeot 208. Derfor hitter Nissan Qashqai, VW Passat, VW Touran, Skoda Octavia og Mercedes C-klasse på listen over mest solgte biler.

Skal danskerne have den lidt større tegnedreng op af lommen, er det ofte de større modeller fra Audi, BMW og Mercedes, som bliver bestilt. Det er velkørende, flotte biler, som er perfekte til hverdagsbrug. Men hvis du nu skal være helt ærligt, er det så ikke også lidt kedeligt at køre i det samme som alle andre? Og når du skal i skoven med ungerne, så kaster du ikke bare et par mudrede støvler og en beskidt mountainbike ind bag i din nye Audi A6, vel?

Pickup i stedet for Audi A6?
Langt, langt nede på listen over de mest solgte biler på hvide plader finder du Nissan Navara. I 2018 blev der solgt hele 1 stk. Naturligvis fordi en pickup i Danmark stort set kun købes af virksomheder, der benytter den slags på gule plader. Her er prisen for den veludstyrede N-Guard udgave, som vi har fat i her, kun 287.327 kr. uden moms. Skal du have et par bagsæder i og betale moms og afgift, lander prisen på lige over 600.000 kr.

Ja, 600.000 kr. er mange penge, men den førnævnte Audi A6 kan du i dag ikke få for mindre end 630.170 kr. Naturligvis i laveste udstyrsniveau med mindste motor og uden firehjulstræk. Vi er godt klar over, at sammenligningen er lidt spøjs, men leg alligevel med tanken. Hvis du skal på en aktiv ferie med hele familien, hvad er så den bedste rejsevogn – en tysk stationcar eller en japansk pickup? Det lader vi komme an på en prøve. Vi tager på miniferie til Skagen med hele familien.

“Far, må vi tage løbehjul med? Og hvad med vores egne dyner og den der ramme Pepsi Max, vi købte i Tyskland?” I en Nissan Navara med hardtop behøver du ikke sige nej til ungerne én eneste gang. Den sluger det hele i store mængder, og du kan bare læsse ind, da ladet er afskærmet fra kabinen. Så du får ikke noget i nakken, hvis du potter ind i en Fiat 500 eller andet småt skrammel. Det her kan en Audi A6 ikke.

Navara N-Guard er baseret på den i forvejen topudstyrede Tekna-variant, så her er masser af lækkert udstyr. Tozoners klimaanlæg, navigation, bakkamera og meget andet.

Modellen bør vælges med syvtrins automatgear – det er bare fedt i længden. Her er også Hill Start Assist, Hill Descent Control, Intelligent nødopbremsning og meget andet. Motoren har 190 hk og 450 Nm. Den lyder lidt som en gammel traktor, men det er næsten en fed ting i sådan en pickup.

En af fordelene ved at køre i en 5,3 meter lang og 1,84 meter høj bil er, at du ikke ender i et snævert hjørne på færgen. Her holder vi lige bag Kombardo-bussen. Den ser da lidt hård ud fra den her vinkel hva’?

Vel ankommet til det nordjyske og hotellet Skagen Strand. Det kan være en vis udfordring at finde parkeringspladser til så stor en bil, men her var det dog intet problem, da Skagen udenfor sæson betyder nul mennesker.

Der er masser at opleve for både store og små i Skagen. Her pakker vi hurtigt løbehjul og cykelhjelme ind bag det store rum på ladet, der er over halvanden meter langt. Og så er det bare afsted mod Grenen, Råbjerg Mile, Den Tilsandede Kirke, Skagen Bamsemuseum og alt det andet, som gør Skagen til en populært feriemål.

Skagen Museum er et moderne designet museum fyldt med klassisk kunst. Moderne design kan en Nissan Navara med hardtop måske ikke prale af – den er næsten amerikansk i sit bombastiske udseende med mørke N-Guard-detaljer.

Den jyske vestkyst er mange steder klar til fri leg i sandet. Det var vi naturligvis nødt til at prøve med den store Navara, der som udgangspunkt er baghjulstrukket, men firehjulstrækket kan slås til på en knap. Så kan du altid komme fri igen, uanset hvor meget du leger. Og regner det, så kan du lege i tørvejr på ladet – der er plads nok. Det gør du ikke i en ny Audi A6.

Selvom man snart fylder 40 år, bliver man vel aldrig for gammel til at lave lidt donuts.

Råbjerg Mile er afspærret, så du ikke kan køre i klitterne, men det kunne ellers være sjovere end sjovt at blæse igennem sandet med Navara’en, der er en ganske behagelig rejsemakker med sit multilink baghjulsophæng.

Hjemme igen. Efter flere dage i sandet er det tid til en grundig vask. Det sætter du bare ungerne til og åbner en pose chips til dig selv. Ladet er som nævnt afskærmet fra kabinen, så du kan faktisk også bare skylle ladet for sand og mudder. Det kan du ikke gøre med en Audi A6.

Klik frem og tilbage på pilene