Annonce:

Nye tal: Disse elbiler taber mest i værdi

Det er ikke ligegyldigt, hvilken bil man investerer i. Heller ikke selvom den måtte køre på strøm. I hvert fald ikke hvis målet er at holde værdien bare nogenlunde.

Besøg vores annoncør:

Hvis der er noget, der er mere sikkert end amen i kirken, er det, at nye biler taber i værdi. Faktisk rasler de ned i pris.

I øjeblikket er det på grund af enormt hård konkurrence og generel usikkerhed på markedet især tilfældet for elbiler. Men hvilke elbiler klarer sig absolut dårligst, når det kommer til værditabet efter tre år?

Det har svenske Kvdbil, som står bag siden Bilprisen, lavet en opgørelse over. Og er man glad for sin elbil, er det nok bare om at holde fast i den. For står den til en udskiftning, er der udsigt til en syngende økonomisk lussing.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Bilerne taber ikke bare i værdi. De styrtdykker. Især når de har et par år på bagen. Generelt skal man regne med et værditab på 30 procent af nyprisen efter tre år og 60.000 kilometer, men det kan, som undersøgelsen påpeger, sagtens se værre ud.

LÆS OGSÅ: Elbiler ruster lige så meget som fossilbiler

Undersøgelsen består af værditabet på 10 elbiler samt en forudsigelse af deres værdi om yderligere tre år. Og det er, hvis man går op i den slags, grum læsning.

Og her skelnes der ikke mellem bilens oprindelsesland. Faktisk lægger tyske Audi sig i spidsen med e-Tron quattro 55 Proline. Altså når man gør det op i kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Procentvis taber en tre år gammel Nissan Leaf dog absolut mest. Nemlig 44 procent af sin værdi efter 3 år.

Svenskerne slipper endda for det høje afgiftstryk som bilisterne herhjemme er plaget af. Så sammenligningsgrundlaget er endnu mere reelt.

Kigger vi tre år længere frem i tiden, skal svenske Audi e-Tron quattro 55 Proline-ejere regne med at have tabt yderligere 30 procent af den oprindelige investering, mens det for Nissans vedkommende skal lægges yderligere 37 procent til.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

– Biler falder i værdi gennem deres levetid.

– Og selvom forskellene har en tendens til at blive mindre med årene, er det premiumbiler, der fortsat oplever det største værdifald. I hvert fald regnet i kroner.

– Det er også vigtigt at huske på, at prisnedsættelser på nye biler kan påvirke gensalgsværdien, som vi allerede har set fra især Tesla, siger Daniel Odsberg, salgschef hos Kvdbil.

Det mindste værditab på listen har en Seat Mii (en bil der er udgået af produktion, red.). Til gengæld er bilen i forvejen den billigste af dem, der er sammenlignet med.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler