Elbilerne har det svært på brugtmarkedet, viser nye tal. Bilisterne kører ganske enkelt uden om dem.
Elbiler har svært ved at holde deres værdi. Og selvom nye biler også bliver sat ned i pris, er det især på brugtmarkedet, at elbilerne klarer sig dårligt.
Det skriver Automobilewoche på baggrund af en ny undersøgelse.
I undersøgelsen, som analysefirmaet Civey har lavet for mediet, er mere end 1.000 bilister blevet spurgt til deres forhold til brugte elbiler.
Og her er man kommet frem til, at forbrugerne stadig kører uden om de brugte elbiler. Det faktisk selvom de, altså bilisterne, nærmest får smidt de brugte elbiler i nakken.
LÆS OGSÅ: Nye tal – danskerne vil stadig helst køre i benzinbiler
I april sidste år kunne en 3 år gammel brugt elbil i snit holde 61 procent af sin nyværdi. I begyndelsen af januar 2024 var det tal kun 56 procent.
Billedet er det samme flere steder uden for Tyskland. Til Fortune siger Toyotas øverste europæiske chef, Matt Harrison, ligefrem, at markedet ikke eksisterer.
– Der er ingen efterspørgsel på brugte elbiler. De (brugte elbiler, red.) trækker virkelig ned, når man ser på, hvad det koster at eje bilen.
Nye elbiler klarer sig dog ikke ret meget bedre. Til Fortune fortæller Dirk Weddigen von Knapp, der repræsenterer en række tyske Audi- og Volkswagen-forhandlere, at “den enkelte forhandler er nødt til at skære i prisen på bilerne bare for at få bilisterne til overhovedet at kigge på elbiler”.
Ifølge Deutsche Automobil Treuhand bliver flere og flere elbiler til risikoer ude hos forhandlerne. Bilerne holder der simpelthen for længe. Ofte mere end 90 dage.
Herhjemme forudså interesseorganisationen FDM allerede i december sidste år, at prisen på brugte elbiler ville falde yderligere.
– Alt andet lige vil det betyde, at prisen på brugte elbiler vil falde yderligere, lød det i en kommentar til Finans.