Fra 2027 skal alle nye elbiler været udstyret med et såkaldt ‘batteri-pas’, der skal gøre det klart, hvor råmaterialerne til batteriet kommer fra.
Fra februar 2027 – altså om bare tre år – skal alle nye elbiler været udstyret med et såkaldt batteri-pas.
I hvert fald hvis de sælges inden for Europa. I batteripasset skal man som bilist kunne finde en hel del oplysninger, om hvordan elbilens batteri er blevet til.
Det skriver Autocar.
Bilisterne skal bl.a kende forsyningskæden bag batteriet og de råmaterialer batteriet består af. Endnu er politikerne i EU stadig ved at beslutte sig for, hvilke informationer bilfabrikkerne skal tvinges til at oplyse i passet.
LÆS OGSÅ: Populære biler i Danmark ligger helt i bund på ny liste
Men det ligger allerede nu fast, at batteripasset er noget der finanseries af det tyske økonomiministerie, der i samme ombærring har taget mærker som Audi og BMW med på råd.
Ifølge teknologivirksomheden Circulor kommer det nye batteripas til at koste mellem mellem 7 og 12,8 euro dyre. Alt afhængig af bilen. Det svarer til knap 100 kroner, når det er dyrest.
Til gengæld vil batteripasset gøre det mere gennemskueligt, hvordan den enkelte elbil er blevet til.
– Det skaber ansvarlighed i forsyningskæden – hvem rør ved hvad, hvornår og hvor, lyder det fra Circulor-chef Ellen Carey.