EU kommer ikke i mål med unionens klimaambitioner, så længe forbrændingsmotoren dominerer på vejene, slår ny intern rapport fast.
Stadigt strengere krav til fossilbilerne er ikke nok. Personbilerne i EU udleder den samme mængde CO2 som for 12 år siden.
Det er meldingen i en ny rapport fra Revisionsretten, der egentlig holder øje med EU’s økonomi. Af samme grund mener Pietro Russo, der er medlem af Revisionsretten, at det ikke er sikkert, at EU når sine egne mål.
I hvert fald ikke når det kommer til CO2-udledningen fra personbiler.
– EU’s grønne revolution kan kun finde sted, hvis antallet af forurenende køretøjer mindskes kraftigt. Men udfordringen er enorm, siger Pietro Russo.
LÆS OGSÅ: Havde adgang til Schumacher men blev pludselig fjernet
Det oplyser Revisionsretten på sin hjemmeside.
I rapporten, som Pietro Russo er en af de ledende kræfter bag, står der bl.a., at elbilen ikke bare er ét middel, men det vigtigste middel, når det kommer til nedbringelse af CO2.
Samtidig kritiserer folkene bag rapporten, det de mener, er et salg af elbiler, som ikke går hurtigt nok. Desuden kritiserer rapporten hybridbiler for at være en kilde til større udledning end biltypen giver indtryk af.
Det er dog ikke sikkert, at elbilen får vejene for sig selv. Eksempelvis tror Porsche ikke på, at fossilbilen bliver forbudt. I hvert fald ikke som det ser ud nu med deadline i 2035. Læs mere om det her.