Reklame:

Ny Audi R8: Stadig suge-V10 men flere kanter og hestekræfter

Tidligere i dag teastede Audi den faceliftede R8 på Twitter – nu er den reviderede V10-tysker helt ude

Og det både som spyder og coupé og selvfølgelig med flere hestekræfter. Helt præcist har den 5.2-liters suge-V10’er fået 30 ekstra hypper i basisbilen, der nu med sine 570 af slagsen accelerer fra 0 til 100 kilometer i timen på 3.4 sekunder som coupé. 3.5 hvis taget kan foldes sammen.

I Performance Quartto-udgaven har 10 heste sluttet sig til de 610, der i forvejen er staldet op. Momentet er hævet med 20 newtonmeter til 580 Nm. Det skærer 0,3 sekunder af både coupéens og spyderens spurt fra 0 til 100 km/t-tid. For dem, der har mod på det, er tophastigheden 331 kilometer i timen i den hurtigste R8’er.

De forbedrede præstationer skyldes blandt andet, at Audi har forfinet V10’erens topstykke, der nu har ventiler udført i titanium. Og svingegenskaberne har fået et løft med krængningsstabilisatorer i kulfiberforstærket aluminium, systemet smider på den måde to kilo. En elefant i superbilens verden af nærmest anorektiske kamp mod kiloene.

LÆS OGSÅ: Sådan lyder en Audi R8 med fire cylindre og 650 hk

Reklame:

Apropos køreegenskaberne så har ingeniørerne fra Audi Sport GmbH formået at få den hyperhurtige bils elektronisk stabiliseringsprogram til at stoppe superbilen fem meter før set i forhold til den gamle model fra 2015, når det kommer til distancen fra 200 kilometer til et stillende 0 på speedometeret.

Nørdet – men det er sådan noget, der tæller! De 20″, fem egede-fælge på billederne her er i øvrigt ekstraudstyr. Det samme er nye kulfiberkeramiske bremseskiver. Men så igen – prisen er nok et ligegyldig spørgsmål, hvis du har nok på kistebunden til en R8.

Den nye R8’er kommer til Danmark i foråret 2019, når produktionen starter hos Audi Sport GmbH i Heilbronn, der også bygger LMS-racerne.

 

 

 

 

 

 

Reklame: