Ny Audi R8: Stadig suge-V10 men flere kanter og hestekræfter

Tidligere i dag teastede Audi den faceliftede R8 på Twitter – nu er den reviderede V10-tysker helt ude

Og det både som spyder og coupé og selvfølgelig med flere hestekræfter. Helt præcist har den 5.2-liters suge-V10’er fået 30 ekstra hypper i basisbilen, der nu med sine 570 af slagsen accelerer fra 0 til 100 kilometer i timen på 3.4 sekunder som coupé. 3.5 hvis taget kan foldes sammen.

I Performance Quartto-udgaven har 10 heste sluttet sig til de 610, der i forvejen er staldet op. Momentet er hævet med 20 newtonmeter til 580 Nm. Det skærer 0,3 sekunder af både coupéens og spyderens spurt fra 0 til 100 km/t-tid. For dem, der har mod på det, er tophastigheden 331 kilometer i timen i den hurtigste R8’er.

De forbedrede præstationer skyldes blandt andet, at Audi har forfinet V10’erens topstykke, der nu har ventiler udført i titanium. Og svingegenskaberne har fået et løft med krængningsstabilisatorer i kulfiberforstærket aluminium, systemet smider på den måde to kilo. En elefant i superbilens verden af nærmest anorektiske kamp mod kiloene.

LÆS OGSÅ: Sådan lyder en Audi R8 med fire cylindre og 650 hk

Apropos køreegenskaberne så har ingeniørerne fra Audi Sport GmbH formået at få den hyperhurtige bils elektronisk stabiliseringsprogram til at stoppe superbilen fem meter før set i forhold til den gamle model fra 2015, når det kommer til distancen fra 200 kilometer til et stillende 0 på speedometeret.

Nørdet – men det er sådan noget, der tæller! De 20″, fem egede-fælge på billederne her er i øvrigt ekstraudstyr. Det samme er nye kulfiberkeramiske bremseskiver. Men så igen – prisen er nok et ligegyldig spørgsmål, hvis du har nok på kistebunden til en R8.

Den nye R8’er kommer til Danmark i foråret 2019, når produktionen starter hos Audi Sport GmbH i Heilbronn, der også bygger LMS-racerne.

 

 

 

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene