Cem Özdemir, der er medlem af miljøpartiet ‘De Grønne’ i Tyskland, kalder 2035-forbud mod forbrændingsmotorer for “simpel matematik, der ikke vil virke” og går imod eget parti.
En fremtrædende tysk miljøaktivist går nu stik imod sit eget parti og den generelle EU-linje.
Cem Özdemir, en topfigur i Miljøpartiet De Grønne i Tyskland, mener, at EU’s planlagte forbud mod forbrændingsmotorer i 2035 ikke kan lade sig gøre.
Han kræver, at den tyske bilindustri skal have lov til at holde liv i benzin- og dieselmotoren længere.
– Det er en simpel ligning, at udfasning af forbrændingsmotorer inden 2035 ikke kan lade sig gøre, siger Cem Özdemir til det tyske talkshow ARD.
– I Baden-Württemberg er matematik obligatorisk, og det er simpel matematik, fortsætter han med henvisning til det, han mener er en regnefejl fra EU’s side.
Går direkte imod sit eget parti
Udtalelsen er politisk dynamit. Özdemir er et kendt navn i Tyskland og en topkandidat for Miljøpartiet De Grønne i delstaten Baden-Württemberg.
Netop Baden-Württemberg er hjertet af den tyske bilindustri. Her ligger fabrikker for giganter som Porsche og Mercedes.
Özdemirs udmelding kan ses som et kontroversielt forsøg på at vinde stemmer fra de mange vælgere, der frygter for bilindustriens fremtid og deres arbejdspladser.
Hele den tyske bilindustri er i dyb krise. Frygten for, hvad fremtiden bringer uden bilindustrien, er en national bekymring.
Miljøaktivist: Tyske biler er gode
Med sin udtalelse går Özdemir direkte imod sit eget partis ledelse.
Partiets gruppeleder i Forbundsdagen, Katharina Dröge, har gentagne gange fastholdt, at EU’s beslutning om at udfase alle forbrændingsmotorer inden 2035 står ved magt og ikke er til diskussion.
Özdemir mener dog, ifølge Stuttgarter Zeitung at bilindustrien har for mange pessimister.
– Vi er alt for pessimistiske, når vi taler om vores bilindustri, siger han.
– Det er ikke noget at skamme sig over, tyske biler er gode og bør vises frem til verden.
Fremtiden er elektrisk – men tempoet skal justeres
Selvom Özdemir altså giver efter for sine hjemmevælgere og vil redde forbrændingsmotoren på kort sigt, går han ikke på kompromis med den langsigtede vision.
Han er fortsat overbevist om, at fremtiden er elektrisk.
– Så er jeg sikker på, at vi skal holde op med at diskutere fremtidens brændstoffer. Det er på det tidspunkt, at alle bliver elektriske, og det er slut med at vende historien, siger han.
Han understreger, at overgangen blot skal ske på “den rigtige måde og i et godt tempo.”
Støtter den voksende modstand
Özdemirs udtalelse giver ny medvind til den voksende modstand mod EU’s hårde linje. I hvert fald overfor bilindustrien.
Den nye modstand kommer kort tid efter, at Italien og Tyskland i et fælles opråb til EU har krævet 2035-forbuddet skrottet.
Begge lande, der har store bilfabrikker, frygter et egentligt kollaps i den europæiske bilindustri.
Også Stellantis’ topchef Antonio Filosa har forlangt, at EU ændrer reglerne. Han mener, at de gør det umuligt at bygge biler, som folk har råd til.
Miljøaktivistens kovending er det seneste kapitel i en stor, politisk kamp om Europas bilindustri.
Håkan Samuelsson, der er administrerende direktør hos Volvo, har også måttet vende sine egne holdninger 180 graders.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har direktøren lagt Volvos 2030-mål om kun at bygge elbiler ned.
I 2014 troede selvsamme Håkan Samuelsson faktisk slet ikke på, at elbilerne kunne lade sig gøre. Og i dag siger han, at Volvo i hvert fald frem til 2039 vil bygge plugin-hybrider.

