Først troede direktøren slet ikke på elbiler. Så forsvandt de rene benzin- og dieselbiler fra det danske modelprogram, og nu siger Volvo, at benzinbilen alligevel overlever.
Håkan Samuelsson er tilbage i direktørstolen hos Volvo. Og med det samme har manden, der for 11 år siden slet ikke troede på ‘rene elbiler’ skiftet mening.
Altså om elbilerne.
Det ambitiøse 2030-mål om kun at sælge elbiler er nu reelt droppet. Volvo vil i stedet fortsætte med at udvikle nye plug-in hybrider – altså med benzinmotor og elmotor – helt frem til slutningen af 2030’erne.
Det skriver branchemediet Autonews.
Håkan Samuelsson vendte tilbage som administrerende direktør i slutningen af marts i år. Han erstattede Jim Rowan, der blev fyret.
Med Samuelssons tilbagevenden kommer den tredje store strategiske kovending fra Volvo på få år.
– En anden generation af plug-in-hybrider vil holde indtil slutningen af 2030’erne, siger Håkan Samuelsson nu.
Han erkender, at virkeligheden har ramt bilmærket lidt hårdere end forventet.
– Overgangen vil tage længere tid, end vi troede for fem år siden, indrømmer han.
Fra ingen tro på elbiler til “Kun elbiler”
Den nye udmelding er en tilbagevenden til Samuelssons oprindelige holdning.
I et nu berømt interview med Dagens Nyheter var selvsamme Volvo-direktør ikke helt med på kun at sælge elbiler.
– Vi tror ikke på rene elbiler, de har for mange begrænsninger, sagde Håkan Samuelsson dengang.
Han mente, at plug-in hybrider var “den absolut mest rigtige vej” fremad.
Men i 2021 skiftede direktøren mening.
Kovending nummer 2: 2030-målet
Volvo lovede da at stoppe al udvikling af nye forbrændingsmotorer.
Målet var at blive et 100 procent rent elbilmærke inden 2030.
– I stedet for at investere i en krympende forretning valgte vi at investere i fremtiden – elektrisk og online, sagde Håkan Samuelsson i 2021.
Men bilkøberne var ikke klar til at følge med. Salget af elbiler begyndte at stagnere.
Den svigtende efterspørgsel førte til, at Jim Rowan (der kortvarigt erstattede Samuelsson, red.) allerede i september 2024 måtte bløde op for det hårde 2030-mål.
– Overgangen til elektrificering vil ikke være lineær, sagde Rowan dengang.
Nu, med Håkan Samuelsson tilbage ved roret, er 2030-målet justeret til fordel for en fortsat satsning på benzin-hybrider.
De konstante strategiskift hos Volvo rammer ind i en omtumlet periode for mærket.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Volvo i gang med en gigantisk sparerunde, der skal finde 12 milliarder kroner i sidste ende. Mere end 2.000 ansatte skal ud af døren, selvom det seneste regnskab viser en fremgang.

