Annonce:

Mekaniker finder helt nye Volkswagen “Passat” fra 1980 – “Nogen har glemt dem”

Det er nok de færreste, der ved det. Men den anden generation af Volkswagen Passat blev bygget fra 1983 og helt indtil i 2013. Nogle af de absolut sidste biler kom aldrig på vejene.

Besøg vores annoncør:

Hvornår har du sidst set en Volkswagen Passat B2? Nej, vel?! Måske er det i denne artikel første gang i lang tid.

Bilen, der i 90’erne var så almindelig i gadebilledet, er der uhyggeligt langt mellem i dag. Men de findes. Også som helt nye. Bare spørg kineserne.

Helt ind til for ti år siden var modellen nemlig i produktion på Volkswagens fabrik i Shanghai. Altså under navnet Santana. Nogle af bilerne kom bare aldrig på vejene.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Bilerne, som nu er dukket op, er fra 2012. Men grundlæggende er de bygget på samme teknik og platform, som Volkswagen brugte i Europa mellem 1980 og 1988.

LÆS OGSÅ: Over 1.000 danske bilister ramt af uhyggeligt tyveri

I Kina fortsatte produktionen helt indtil 2013. Bilerne på billederne her er angiveligt nogle af de absolut sidste fra samlebåndet i Shanghai.

Yderligere information er det desværre småt med. Men ifølge Han Chung Classics, der specialiserer sig i netop klassiske biler, er der tale om eksemplarer med ingen eller kun ganske få kilometre på tælleren. Bilerne er af uvisse årsager aldrig blevet indregistreret. 

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Med til historien hører, at Passat B2/Santana var en af de første udenlandske bilmodeller, der blev bygget i Kina på en joint venture-aftale, da diktaturet åbnede sig for handel med omverden.  

Afhængig af modelspecifikation og årgang kunne Santana fås med benzinindsprøjtning i stedet for karburator samt ABS-bremser og CD-radio.

Altså aldrig den vilde mængde udstyr. Men kineserne var tilsyneladende så vilde med Santana, at den første generation fik tilnavnet ‘folkets bil’. 

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Hvad der skal ske med de urørte eksemplarer, der tilsyneladende stadig befinder sig et sted i Kina, fremgår ikke af Han Chung Classics’ opslag på de sociale medier. 

Det er ikke første gang, flere af de samme biler er dukket op i lader og lagerhaller rundt omkring i verden.

Eksempelvis dukkede 11 eksemplarer af BMW’s E34 5 Serie pludselig op i Bulgarien for 3 år siden. Læs mere om det her.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler