I nogle lande er de ulovlige, andre vil gรธre dem ulovlige. Men i Danmark er trafikalarmer en millionforretning. Det viser Ooono A/S’ seneste regnskab.
Manden bag trafikalarmen Oonno hedder Christian Walther รyrabรธ. Og han kan notere sig at det gik rigtig fint i 2024.
Virksomheden, der blev grundlagt i Kรธbenhavn i 2017, kunne i 2024 notere sig et overskud pรฅ hele 48 millioner kroner.
Det er en markant forbedering i forhold til de 29,5 millioner, der lรฅ tilbage pรฅ bundlinjen efter regnskabsรฅret 2023.
Da Christian Walther รyrabรธ i august sidste รฅr kommenterede pรฅ resultat, fik han underspillet sagt, at ‘det da lige gรฅr an’.
Og ser man med de briller pรฅ 2024, kan regnskabet ikke vรฆre mere end godkendt. Generelt er trafikalarmer da ogsรฅ en rigtig god forretning.
Det selvom bรฅde konkurrenten Saphe og Ooono mรฅ leve med, at de er afskรฅret fra det tyske marked, hvor trafikalarmer er ulovlige.
I Norge kan det ogsรฅ snart vรฆret slut for teknologien generelt. I Oslo, hvor regeringen sidder, vil man nemlig have indfรธrt et landsdรฆkkende forbud mod trafikalarmer.
Regeringens argument er, at trafikalarmerne forstyrrer politiets arbejde, fordi bilisterne pรฅ den mรฅde kan vide, hvor politiet prรฆcis befinder sig.
Tilbage i maj 2020 valgte Tyskland tillige at forbyde trafikalarmerne. Dengang sagde man, at trafikalarm-forbuddet blot var รฉn af en hel bunke stramninger som ramte tyskerne. Lรฆs mere om det her.
I samme periode satte tyskerne desuden alle bรธdetakster gevaldigt op. Og hvad angรฅr forebuddet mod trafikalarmer, sรฅ gรฆlder det ikke kun tyskerne men alle pรฅ de tyske veje.
En ting er dog, at trafikalarmerne i sig selv er blevet en god forretning. Men det er den danske stats jagt pรฅ bilister ogsรฅ.
Faktisk indbringer det sรฅ mange millioner om รฅret, at de danske fotovogne er skrevet direkte ind i finansloven fra รฅr til รฅr.
Fรธrst januar 2023 tog politikredsene nye og mere avancerede fotovogne i brug. Pรฅ den mรฅde er det nu 107 biler af den slags i Danmark.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]