Annonce:

Lancia genopliver ikonisk modelnavn

Det nรฆsten uddรธde bilmรฆrke Lancia forsรธger at rejse sig fra graven ved at stรธve en gammel men ikonisk modelbetegnelse af.

Hvornรฅr har du sidst set en Lancia HF – eller High Fidelity for at vรฆre helt prรฆcis. Nej, vel? Der er en god grund til det.

HF-navnet, der stammer fra 1960’erne, forsvandt nemlig sammen med den oprindelige Delta-models dรธd i 1994. Siden har der sรฅ at sige vรฆret langt mellem snapsene hos Lancia.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Faktisk har der ikke rigtig vรฆret noget. For mange รฅr siden forsvandt mรฆrket helt ud af Danmark, og siden 2015 har ingen andre end italienerne kunnet kรธbe en Lancia.

Det oplyser Stellantis-koncernen, som ejer Lancia i dag, i en pressemeddelse.

Men det skal vรฆre slut lige om lidt. Den nรฆste Ypsilon er en Opel Corsa, som i virkeligheden er en Peugeot 208, Citroรซn C4 og DS3.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Lร†S OGSร…: Tyskland forbyder populรฆre bildรฆk til oktober

Men hvad disse biler ikke har, er tilnavnet HF. Det vil Lancia nu genoplive pรฅ en kommende topmodel af Ypsilon. Altsรฅ Ypsilon HF. Eller hvis vi nu skal skรฆre alt ud i pap: Ypsilon High Fidelity.

Bilen kรธrer bare helt uden om Danmark, desvรฆrre. Men logoet kan vi dog fรฅ lov til at se. Altsรฅ det nye logo.

Tilbage er der sรฅdan set kun at hรฅbe pรฅ en lille parallelimport uden om den Lancia-importรธr, der alligevel ikke findes i Danmark.

Nรฅr det sรฅ er sagt, har den nye Ypsilon HF i den grad noget at leve op til. Forgรฆngeren Delta Integrale blev med det samme et hit pรฅ grund af Lancias deltagelse i rallysportens verdensmesterskab, WRC.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

Bilen vandt alt, hvad der var at vinde i den sรฅkaldte Gruppe A mellem 1987 og 1992. Det vil sige 46 lรธb og i alt seks verdensmesterskaber.

Har du glemt, hvor altdominerende den lille italiener var, har vi fundet lidt guf frem pรฅ YouTube. PS: Lancia lavede ogsรฅ en hรฅndfuld gadebiler for at kunne kรธre med i WRC.

Faktisk lavede de lidt mere end det. Mellem 1993 og 1994 byggede Lancia-folkene 2.481 gadeudgaver af Delta Integrale Evoluzione II. Bare et รฅrti fรธr det nรธjedes Audi med 214 eksemplarer af Quattro Sport til gadebrug. Skidt for Audi-fans, godt for Lancia-folket.

Annonce:

Det betyder dog ikke, at du fรฅr smidt en Integrale Evoluzione II i nakken. Pรฅ det tyske bilmekka Mobile.de begynder en EVO II omkring 90.000. Altsรฅ euro. Det svarer til 671.000 danske kroner.

Lรฆs flere nyheder fra og om Lancia lige her!

Lancia genopliver ikonisk modelnavn
Foto: Lancia
Besรธg vores annoncรธrer:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ