Lamborghinis tekniske direktør, Rouven Mohr, ser syntetisk benzin som en redning for forbrændingsmotoren.
Lamborghini ser en fremtid for forbrændingsmotoren. Mærket satser på, at syntetisk benzin kan være løsningen.
Den nye 4-liters V8-motor med dobbelte turboer i afløseren for Huracán, Temerario, er udviklet til det. Altså at køre på det såkaldte e-fuel-
Lamborghinis tekniske direktør, Rouven Mohr, understreger motorens potentiale med de nye brændstoffer.
Især fordi der nu er mindre end 10 år til, at EU forbyder salg af nye biler som udleder CO2.
Reglerne udelukker dog ikke forbrændingsmotorer direkte. Det åbner en dør for CO2-neutrale e-brændstoffer.
Lamborghini har allerede udskudt lanceringen af sin første elbil. Mærket har i samme ombærring sagt, at forbrændingsmotoren skal holdes i live så længe som muligt. Og den holdning står de ikke alene med.
I et interview med australske CarExpert argumenterer Rouven Mohr for, at syntetisk brændstof “kunne være redningen for forbrændingsmotoren”.
Han tilføjer, at motoren i Temerario kan “levere optimal effektivitet og ydeevne med begge løsninger”. Altså kører bilen lige så godt på oliebaseret benzin som syntetisk brændstof.
Mohr peger også på den følelsesmæssige forbindelse til biler med forbrændingsmotor. Han mener, at ikke er noget, elbilerne kan leverer. I hvert fald ikke enndu.
Porsche følger trop
Porsche, som er en del af den samme VW-koncern som Lamborghini, arbejder også intensivt med e-brændstof.
Deres brændstof produceres af brint fra vedvarende energi og CO2. Det sker i et samarbejde med operatøren Highly Innovative Fuels (HIF) i Chile.
Målet er at gøre forbrændingsmotorer så tæt på CO2-neutrale som muligt. Porsche har desuden lovet, at den sidste bil, de producerer med forbrændingsmotor, vil være en 911. En fuldelektrisk 911 er dog heller ikke lige om hjørnet.
Faktisk bliver der ikke noget af sådan en bil før tidligst i 2030’erne.
En Porsche 911 koster mindre end en Temerario. Men startprisen for basismodellen, Carrera, er stadig høj.
Den ligger på omkring 900.000 kroner før danske afgifter. Spørgsmålet er så, om Porsche-kunderne vil betale ekstra for de syntetiske brændstof.
Til Boosted siger en dansk ekspert, at e-fuel er dyrere end almindelig benzin. Men at påpeger, at der er også er en løsning, som faktisk kan få prisen ned. Læs mere om det her.
Uden for VW-gruppen har Ferrari også vist interesse for syntetisk brændstof. Det er altså ikke kun de tyskejede mærker, som ser et potentiale.
Flere bilmærker undersøger alternativer
I den mere almindelige bilklasse samarbejder Toyota, Mazda og Subaru. De undersøger, om forbrændingsmotorer kan overleve uden fossile brændstoffer. Det viser, at interessen er bred i bilindustrien.
Toyota har endda taget skridtet videre. De eksperimenterer med motorer, der forbrænder på brint. Det er en anden teknologi med samme mål om at fjerne afhængigheden af fossile brændstoffer.
Jagten på alternativer til traditionel benzin og diesel er derfor i fuld gang. Mange producenter håber på at kunne kombinere den velkendte motorteknologi med en grønnere fremtid. Om det lykkes, vil tiden vise.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]