Annonce:

KLUMME: Der svindles med elbilers Co2-aftryk

På trods af utallige udtalelser og beregninger af elbilens Co2-aftryk har Erling Petersen endnu ikke set en eneste, han tror på.

Annonce:

“Man ser mange udtalelse og beregninger af de fremragende gevinster ved skift til elbiler. Jeg har endnu ikke set en, jeg tror på.

Det altafgørende spørgsmål er: Hvor kommer strømmen fra? I de fleste beregninger antager man, at den kommer fra sol og vind.

Den el der flyder i det europæiske net er et mix fra mange producenter, blandt andet sol og vind og meget mere og også fra kul, brunkul og naturgas.

Da det hele er et mix, kan man ikke sige noget meningsfyldt om, hvor den benyttede el kommer fra. Da 40% af den el, der produceres til det europæiske net, er fra fossile brændsler, er det mest logiske vel at sige, at det så også må gælde elbiler. – Og dog!

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Politiet fik tæsk i landsretten – tog Michaels kørekort ulovligt

Elnettet bliver fyldt op med el til laveste pris. Det vil sige laveste variable omkostninger. Det er normalt sol og vind, og det dyreste vil normalt være kul, brunkul og naturgas.

Det sker, at forbruget af el er så lavt, og vinden blæser og solen skinner så meget, at det ikke er nødvendigt med kul og gas. Men det er sjældent.

Nu antager vi så, at jeg køber en elbil i morgen. Hvordan produceres så strømmen til min elbil? Den kommer ikke fra sol og vind, for de producerer allerede alt, hvad de kan.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Der må lægges lidt til i toppen, og det er normalt kul og gas. Så skal vi være ærlige, så er det nok nærmere 90% af den el, der skal produceres til min bil, der bliver fra fossile brændsler.

Som bekendt er der store planer om udbygning med mere el fra sol og vind, men lige gyldigt hvor meget vi udbygger, vil der stadigt være vindstille dage og ikke mindst nætter, hvor det er nødvendigt også at bruge kul og gas.

Så det vil nok være mere ærligt at sige, at min elbil vil komme til at køre på el, der er produceret på 85 – 95 % fossile brændsler. Og så ser CO2-regnskabet lidt anderledes ud.”

Klummen er først bragt på Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.

Annonce:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også