Annonce:

Kinesisk bilmærke taber 450.000 kr. hver eneste dag

Det kinesiske elbilmærke Nio har tabt over 163 millioner kroner på et år i Norge. Nu skal et helt nyt og billigere bilmærke, Firefly, redde salget.

Det koster dyrt at sælge elbiler fra Nio i Norge.

Faktisk koster det den kinesiske bilproducent næsten 450.000 kroner om dagen. Eller et minus på 163 millioner kroner ved udgangen af 2024.

Siden etableringen i Norge i 2021 er det samlede tab løbet op i svimlende summer. I alt har Nio tabt over en halv milliard danske kroner på det norske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver branchemediet Bilbransje24 på baggrund af selskabets årsregnskab.

Tallene viser desuden, at udviklingen går den forkerte vej for bilmærket. Resultatet for sidste år var dårligere end året før, hvilket vidner om en hård kamp for at få fodfæste.

I årsrapporten står der, at driften er afhængig af hjælp udefra. “Virksomheden fortsætter med at tabe penge, men driften understøttes af moderselskabet med nødvendig finansiering,” lyder det i rapporten.

Nyt lavprismærke Firefly skal øge salget

Konkurrencen på det norske elbilmarked er ekstremt hård. Til sammenligning solgte Tesla over 5.000 Model Y alene i juni måned sidste år, mens Nio kæmper med lave salgstal.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For at vende udviklingen har Nio lanceret et helt nyt lavprismærke. Mærket hedder Firefly. Og det skal henvende sig til en bredere kundegruppe.

Den første model fra Firefly er en kompakt bybil på fire meter. Prisen i Norge er sat til 279.900 norske kroner, hvilket svarer til cirka 182.000 danske kroner.

Planen er, at det nye mærke skal bidrage med markant mere volumen. Målet er ifølge Bilbransje24 at sælge 500 biler i løbet af årets andet halvår.

Artiklen fortsætter efter videoen:

En repræsentant for Nio udtrykker forventning til det nye mærke.

– Vi har store forventninger til, at Firefly vil bidrage positivt.

Batteriskifte-gimmick har ikke været nok

– Den vil nå ud til en ny og bredere brugergruppe, og vi tror, den vil være et attraktivt alternativ for mange norske elbilkøbere,” fortsætter repræsentanten.

Mere efter annoncen:

Nio er ellers kendt for sit system til batteriudskiftning. Systemet giver kunderne mulighed for at skifte et tomt batteri til et fuldt opladet på blot få minutter.

Der er etableret omkring 20 stationer til batteriskifte i Norge. Konceptet blev lanceret sammen med SUV’en Nio ES8 tilbage i 2021.

Mere efter disse links:

Men den avancerede teknologi har ikke kunnet omsættes til nok salg. Indtil videre i år har Nio ifølge tallene kun registreret 185 nye biler i Norge.

Ledelsen ønsker dog ikke at oplyse konkrete salgsmål for hverken Nio eller det nye undermærke Firefly.

I Danmark kunne Nio ikke klare sig på egne ben. Derfor har man nu overladt salget til en importør, som over for Boosted gør det klart, at det er slut med netop de karakteristiske skiftestationer.

Mere efter annoncen:

I Danmark nåede der i øvrigt kun at blive opført én station i hele landet, før Nio gav op. Den ligger i Slagelse. Men hvordan mærket forholder sig til placeringen i dag, kan du læse mere om her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også