Den kinesiske Tesla-rival, BYD, har ifølge Reuters så ondt i økonomien, at produktionen skæres kraftigt ned, nathold droppes og udvidelser skrottes.
Tesla-rivalen BYD, der er verdens største producent af elbiler, meldes nu i problemer. Den kinesiske gigant har ifølge nyhedsbureauet Reuters skåret sin produktion med op mod en tredjedel.
Det sker efter en periode med en ellers ret voldsom vækst.
Konkret betyder den nye situation, at nathold er blevet sløjfet på flere fabrikker. På de samme fabrikker skæres der nu også markant i produktionskapaciteten.
Tiltagene står i skærende kontrast til BYD’s hidtidige fremfærd. Koncernen har været kendt for løbende at øge produktionen for at møde en stor efterspørgsel.
Derudover har BYD angiveligt sat planer om nye samlebånd på pause. Den information kommer ifølge Reuters fra unavngivne kilder “med indgående kendskab til bilmærkets drift”.
Strategien med hurtige udrulninger af prisvenlige modeller har ellers gjort BYD til en global sværvægter. Bilfirmaet overhalede for nylig amerikanske Tesla som den største elbilkoncern overhovedet i verden.
Mulige årsager til den drastiske nedskæring
Reuters’ kilder giver ikke en entydig forklaring på den pludselige opbremsning. I stedet peger de på flere mulige årsagert.
En af kilderne mener, at BYD forsøger at skære ned på sine generelle omkostninger. Det kan være en reaktion på et mere presset globalt marked.
En anden kilde vurderer, at nedskæringerne er en direkte konsekvens af svigtende salgstal. Ifølge kilden har BYD ikke har nået sine interne salgsmål.
Den aggressive ekspansion har været en hjørnesten i selskabets identitet. Derfor vækker den nye udvikling opsigt i bilindustrien.
Investorerne reagerede prompte på nyheden. BYD-aktien oplevede et fald på børsen i Hongkong torsdag, da rygterne kom frem.
Aggressiv strategi står nu i kontrast til virkeligheden
BYD har på få år opbygget en enorm produktionskapacitet. Det har gjort dem i stand til at oversvømme markedet med biler i mange forskellige prisklasser.
Fokus har især været på at producere billigere elbiler end konkurrenterne. Det har givet dem store markedsandele, især på det kinesiske hjemmemarked.
Den seneste udvikling hos BYD er et eksempel på den intense konkurrence på markedet for elbiler. Kineserne har endda meldt ud, at der skal være slut med priskrigen, de selv søsatte, på netop elbiler.
Det kan være, som Boosted også har kunnet fortælle, for at dæmme op for en massiv og ganske godt skjult gæld. Et analysefirma mener nemlig, at kineserne forsøger at friholde de officielle regnskaber for en gæld på mere end 300 milliarder kroner. Læs den historie her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]