Ifølge en ny rapport fra tyske Kiel Institut har kinesiske BYD, som også er til stede i Danmark, fået milliarder af euro i støtte fra den kinesiske stat.
EU vil have det undersøgt. Men allerede nu mener det tyske Kiel Institut at være klar med svaret.
For ja, siger tyskerne, kinesiske bilmærker har fået, hvad der svarer til milliarder af euro i statsstøtte fra Kina.
Helt konkret mener Kiel Institut at kunne bevise, at BYD alene i 2022 fik overført mindst 2,1 milliarder euro svarende til 16,5 milliarder danske kroner i statsstøtte fra Kina.
– Subsidier som dem, der er givet til BYD, har gjort det muligt for kinesiske virksomheder at opskalere hurtigt, dominere det kinesiske marked og lette en stigende ekspansion på EU-markederne, skriver Kiel Institut i sin rapport.
LÆS OGSÅ: Østrig indfører vanvidsbilist-lov efter dansk forbillede
Instituttet siger dog samtidig, at man er kommet med et meget konservativt bud på, hvor meget et mærke som BYD har fået i statsstøtte.
Rapporten kommer ganske kort efter, at EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager har truet Kina med sanktioner oven på den formodede statsstøtte til landets bilindustri.
– EU har lanceret en undersøgelse af ulovlig statsstøtte til den kinesiske bilindustri. Hvis vi kommer frem til, at Kina har givet illegal statsstøtte, så vil vi indføre restriktioner, siger den tidligere leder af Radikale Venstre i Danmark.
Også EU-Kommissionens formand Ursula von der Leyen er personligt overbevist om, at kineserne tager penge fra statskassen og putter dem i lommerne på landets bilproducenter.
Tilbage i marts varslede EU da også, at den straftold, man lige nu overvejer at indføre på kinesiske biler, kan få tilbagevirkende kraft. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!