En ny, dyster analyse forudser, at Europas bilmærker vil tabe salget af et sted mellem 1 og 2 millioner biler til Kina. Det kan føre til lukningen af 8 fabrikker.
En ny, dyster analyse forudser et blodbad i den europæiske bilindustri.
Op mod to millioner solgte biler vil i de kommende år blive stjålet af kinesiske mærker som BYD og MG. Det kan i sidste ende betyde, at otte europæiske bilfabrikker må lukke.
Det er det anerkendte analysebureau AlixPartners, der står bag den alarmerende prognose.
– Europæiske bilproducenter vil miste mellem en og to millioner køretøjer til kinesiske mærker i de kommende år, siger Fabian Piontek, administrerende direktør hos AlixPartners i Tyskland, til Automotive News.
Den kinesiske invasion på vores kontinent er da også allerede i fuld gang.
AlixPartners forventer, at de kinesiske bilmærker vil nå en samlet markedsandel på fem procent i Europa allerede i år. Inden 2030 kan den andel være fordoblet til 10 procent.
Otte bilfabrikker er allerede lukningstruet
Den udvikling vil få katastrofale konsekvenser for de europæiske bilproducenter, der i forvejen kæmper med overkapacitet.
Generelt er en bilfabrik rentabel, når den kan producere mindst 250.000 biler om året.
Hvis kinesiske bilproducenter som forventet overtager salget af tæt på to millioner biler, vil Europa have omkring otte fabrikker for mange.
De første tegn på krisen er allerede tydelige.
Volkswagen-koncernen har netop været tvunget til at lukke sin elbil-fabrik i Zwickau i en uge.
Samtidig har Stellantis midlertidigt stoppet produktionen på fabrikker, der bygger biler som Fiat Panda og Alfa Romeo Tonale.
Lukning koster 11 milliarder kroner
Ifølge AlixPartners er udsigterne især dystre for Stellantis-koncernen. Deres europæiske fabrikker opererer i øjeblikket med en kapacitetsudnyttelse på kun omkring 45 procent.
At lukke en bilfabrik er dog en ekstremt dyr og tidskrævende proces i Europa, hvor fagforeningerne står stærkt.
AlixPartners anslår, at det koster omkring 1,5 milliarder euro, svarende til over 11 milliarder danske kroner, at lukke en stor fabrik med omkring 10.000 ansatte.
Processen med at lukke den slags fabriksanlæg tager typisk mellem et og tre år.
Kineserne bygger fabrikker i Europa
Den kinesiske konkurrence bliver kun yderligere skærpet af, at flere kinesiske mærker nu er i gang med at etablere sig med produktion i Europa.
Det sker for at undgå den straftold, EU ellers har lagt på alle elbiler fra Kina. Eksempelvis BYD planlægger fabrikker i Ungarn og Tyrkiet.
Chery, en anden kina-koncern, er i gang med at overtage en tidligere Nissan-fabrik i Barcelona.
Den nye, dystre analyse er den seneste i en lang række af dårlige nyheder fra den europæiske bilindustri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er krisen i Tyskland så alvorlig, at kansler Friedrich Merz i sidste uge indkaldte landets bilmærker til et krisemøde.

