Tesla blev i denne uge tvunget til at fejlmelde hele 2 millioner biler. I Holland, hvor de europæiske modeller godkendes, har man en forklaring på, hvorfor fejlen ikke er nået til Europa.
Tesla blev i denne uge tvunget til at fejlmelde 2 millioner biler. Eller så godt som alle biler, mærket har solgt i USA siden 2015. Siden har der været tvivl, om hvorvidt fejlen også får betydning for europæiske biler med Tesla-logo.
Men nej. Tilsyneladende går Teslaer på det europæiske marked – og dermed også dem med danske nummerplader – fri i denne omgang.
Forklaringen har hollænderne, der lægger jord til Teslas europæiske hovedkvarter, et bud på. Fejlen, som Tesla i USA skal rette med stykke software, ligger nemlig i autopiloten.
Og måden, den teknologi er strikket sammen på i Europa, er ikke den samme som i USA. Hollandske RDW, der tildeler og holder øje med Teslas europæiske typegodkendelser, siger, at autopilot-funktionen i Europa er forskellig fra den i USA.
LÆS OGSÅ: Tesla risikerer at miste sin licens til at bygge biler
Det skriver Reuters.
Forskelligheden er der, selvom Teslas autopilot både i USA og Europa er klassificeret som et ‘selvkørende’-system på niveau 2 ud af 5.
Der, hvor den afgørende forskel ligger, er i de ting, som er tilladt for systemet. Overvågning af chaufføren og advarselssystemet er eksempelvis anderledes herhjemme, siger en RDW-repræsentant til Reuters.
Fejlrettelsen, som Tesla nu skal rulle ud i USA, betyder blandt andet, at bilerne skal hyle højere i tilfælde af advarsler. Men det er altså ikke nødvendigt herhjemme.