En norsk Hyundai Ioniq-ejer har fået rettens ord for, at han skal have erstatning på flere tusinde kroner, fordi bilen holdt stille i 63 dage på samme værksted.
En norsk bil-ejer har haft så store problemer med 12 volts-batteriet i sin Hyundai Ioniq, at landsretten er enig med ham.
Hyundai-forhandleren skal hoste op med en erstatning på 40.000 norske kroner svarende til 25.500 danske kroner.
Det skriver norske Motor.
Erstatningen skal Hyundai-ejeren have, fordi bilen sammenlagt har stået på værksted med det samme problem i hele 9 uger. 12-voltsbatteriet blev ved med at aflade sig selv, selvom det blev skiftet to gange.
LÆS OGSÅ: 100 nyere elbiler er blevet skrottet i Danmark
Problemet ligger i bilens såkaldte Integrated Control Charging Unit. Et problem både Kia og Hyundai har på grund af koncernslægtsskab og platformsdeling.
Bilmærkerne har endda udsendt en guide, der gør bil-ejerne i stand til at undgå problemer med 12-voltsbatteriet. Men det er altså ikke i alle tilfælde, at det er løsningen.
Hyundai-forhandleren forsøgte da også at give bilisten skylden for, at batteriet blev ved med at tømme sig selv for strøm. Men den forklaring købte det norske retssystem altså ikke.
Så udover erstatningen til bilisten, skal forhandleren betale alle sagens omkostninger. Men sagen er ikke nødvendigvis slut. Flere Hyundai/Kia-ejere melder nemlig om præcis samme problem med batteriet.
Andre bilister klager dog også over helt andre typer af fejl på bilerne. Blandt andet har Kia været nødt til at tilbagekalde over 1.200 elbiler, der ødelægger sig selv. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!