Alt håb er ikke slukket for forbrændingsmotoren – Honda forsøger sig nu med et alternativt udstødnings-design.
Udstødningen på en bil er og har altid været et langt lige rør, som – hvis du er rigtig heldig – deler sig i to rørhaler. Eller måske endda dobbelte potter. Forkert. I hvert fald hvis man spørger Honda. Japanerne vil nu forsøge sig med et spiralformet udstødningsrør.
Det viser nye patent-tegninger- og ansøgninger, som CarBuzz har opsnappet på det amerikanske patentkontor.
Japanerne mener, at den måde at udforme udstødninger på vil gøre biler, som er udstyret med systemet, i stand til at komme længere rundt på en liter benzin eller diesel. Spiralformen øger nemlig luftstrømmen og reducerer luftmodstanden hele udstødningssystemet igennem.
LÆS OGSÅ: Mekaniker får 4 mio kr. i bøde for ulovlig chiptuning
Det hævder Honda i hvert fald. På den måde vil motoren kunne lave en renere forbrænding. Om systemet så rent faktisk når ud på samlebånd og derfra videre ud på virkelighedens veje er svært at spå om ud fra en patentansøgning.