Mikrobiler var uhyre populære for 10-15 år siden. Og det er de stadig, viser en ny opgørelse. Bilerne taber intet i værdi, men ejerne vil ikke sælge.
Mikrobiler hitter stadig på danske brugtbilsmarked. Årsagen skal ifølge DR findes i et bemærkelsesværdigt lavt værditab.
Modeller som VW Up, Skoda Citygo, Seat Mii, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1, Fiat 500 og Ford Ka dominerer stadig gadebilledet, selvom flere af bilerne allerede er udgået.
Faktisk er det kun Fiat 500 der stadig produceres.
I perioden fra 2007 til 2018, da mikrobilerne var på deres højeste, kunne man købe de billigste modeller for så lidt som 60.000 kroner. Det blev Ford Ka, der blev bygget på samme platform som Fiat 500, eksempelvis solgt til.
Interessen for bilerne er dog ikke forsvundet, selvom samlebåndene for længst er pillet ned. Resultatet er et brugtmarked med usædvanligt høje priser. For ejerne vil faktisk ikke af med dem. Bilerne altså.
Mirkobilerne forsvinder kun meget langsomt ud af Danmark
Normalt skal bilisterne regne med, at deres biler taber helt op til 50 procent inden for de første tre år.
Men i dag er værditabet for de godt nok noget ældre mikrobiler kun omkring 10 til 20 procent. Selv for otte-ti år gamle modeller er værditabet minimalt, siger markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen til DR.
Platformen har aktuelt 3.000 mikrobiler til salg. Mens tallet for fire år siden var 10.000. Trods populariteten, forsvinder bilerne altså også fra vejene.
Det var en ændring af registeringsafgiften, der tilbage i 2007 gjorde de små bybiler uhyre populære. For ganske mange danskere gjorde ændringen det ligefrem økonomisk attraktivt at eje en mikrobil.
Da afgiften blev udlignet i 2018, faldt interessen for at importere mikrobiler, og de forsvandt næsten fra nyvognsmarkedet. Nogle få modeller blev dog stadig solgt.
Eksempelvis holdt Mitsubishi liv den lille Spacestar helt ind til 2024. På det tidspunkt var bilen 12 år gammel, selvom den kunne bestilles fabriksny i Danmark.
Helle Aagesen fra Holstebro er tilfreds med sin Fiat 500.
– Jeg havde aldrig haft sådan en lille bil før, men den var skøn, og jeg vil ikke af med den,” siger hun til DR.
Hun i øvrigt godt tilfreds med, at set i det brede perspektiv holder en fornuftig pris på markedet. Hun håber, det vil give hende en højere byttepris, den dag bilen skal videre.
For mange danske mikrobil-ejere kan en udskiftning være tættere på, end de måske regner med. I 2026 forventer branchefolk og analytikere, at markedet vil flyde over med billigere elbiler.
EU presser nemlig bilmærkerne til at producere langt flere elbiler.
Også selvom bilisterne uden for Skandinavien ikke nødvendigvis vil have dem. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: