Batteribrande i elbiler er sjรฆldne men ofte meget voldsomme. Det har nogle forskere mรฅske lรธst med et batteri der slukker sig selv.
En gruppe forskere fra Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology (DGIST) i Korea har udviklet en ny type batteri til elbiler.
Det sรฆrlige ved batteriet er, at det kan slukke en brand i sig selv, hvis det skulle ske. Batteriet, der bruger en “trelags fast-polymerelektrolyt”, er ogsรฅ designet til at opretholde god ydeevne, selv efter mange opladninger.
I hvert fald hvis man spรธrger koreanerne.
Et centralt problem med traditionelle fast polymerelektrolytter i batterier er dannelsen af sรฅkaldte dendritter. Det er smรฅ strukturer der kan opstรฅ under opladning og afladning.
Det skriver Carscoops.
Selvom de virker uskyldige, kan de skade batteriets interne forbindelser og รธge risikoen for brand eller eksplosion. Dendritter har i mange รฅr vรฆret en udfordring for lithium-metalbatteriers sikkerhed og effektivitet.
Forskerne ved DGIST har forsรธgt at lรธse problemet ved at udvikle en ny elektrolytstruktur. Deres lรธsning er en trelagskonstruktion, som giver batteriet bรฅde stabilitet og funktionalitet.
De ydre lag er blรธde, hvilket sikrer god kontakt med elektroderne. Mens det sidste lag er mere robust og styrker batteriets samlede holdbarhed.
For at gรธre batteriet endnu mere sikkert er elektrolytten tilsat en brandhรฆmmende kemisk forbindelse kaldet decabromodiphenyl-ethan.
Resultaterne fra projektet blev prรฆsenteret i en videnskabelig artikel i tidsskriftet Small. Her beskriver forskerne, hvordan deres design kombinerer sikkerhed med effektivitet. Selvom arbejdet er teknisk, kan denne type batteri have stor praktisk betydning for elbiler.
Lithium-metalbatterier er en vigtig del af udviklingen inden for elbilsteknologi. At reducere risikoen for brand er en nรธdvendighed, nรฅr man arbejder med hรธjspรฆndingsbatterier. DGIST-teamets arbejde er et skridt i retning af en mere sikker og stabil batteriteknologi.
Forbedringen af batterisikkerheden har vรฆret et centralt fokusomrรฅde i forskningen de seneste รฅr. For det er nรธdvendigt at forbedre sikkerheden i elbiler. Lige nu har frygten for brande eksempelvis fรฅet Grรฆkenland til at forbyde elbiler ombord pรฅ fรฆrger. Lรฆs mere om det her.
En vรฆsentlig fordel ved batteriet er dets evne til at modstรฅ gentagne opladningscyklusser uden vรฆsentlig nedbrydning. Forskerne fortsรฆtter med at undersรธge, hvordan deres teknologi kan forbedres yderligere.
Med en stigende efterspรธrgsel efter sikre batterilรธsninger til elbiler kan denne opfindelse fรฅ betydning i mange sammenhรฆnge. Hvornรฅr teknologien kan anvendes i elbiler, kommer de koreanske forskere ikke med et bud pรฅ.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk