Chefen for Fords elbil-afdeling, Model e, Lisa Drake, taber milliarder. Så nu forsøger hun og den øvrige ledelse sig med elbiler bygget på kinesisk teknik til ‘kinesiske priser’
Ford har store planer for fremtiden. En helt ny elbil-platform er under udvikling. Den skal danne grundlag for otte forskellige bilmodeller.
Fords elbil-chef, Lisa Drake, står i spidsen for projektet. Planen kan inkludere en elektrisk Ford Ranger og biler med LFP-batterier fra den kinesiske batterigigant CATL.
Lisa Drake har den officielle titel VP Technology Platform Programs & EV Systems. Det betyder, at hun leder Fords omfattende program for elektriske biler.
Hun præsenterede for nylig planerne på et møde med bilmærkets investorer og aktionærer.
Et af de vigtigste mål for Ford er at kunne konkurrere på pris. Bilmærk0et sigter efter at matche omkostningsniveauet hos de førende kinesiske bilmærker.
Det er en direkte udmelding fra Lisa Drake.
Analytiker Daniel Roeska fra analysefirmaet Bernstein var en af dem, der fulgte med, da investorerne blev præsenteret for Fords planer.
Han påpeger, at det ikke kun handler om prisen på batterier.
Ford vil optimere alle dele af bilerne. Det gælder alt fra chassis og varmesystemer til invertere og elektronik.
De kommende biler skal bruge LFP-batterier. De batterier er kendt for at være billigere at producere. Ulempen er dog en noget kortere rækkevidde sammenlignet med andre batterityper.
Fords batteristrategi og CATL-samarbejde
Batterierne skal udvikles i samarbejde med den kinesiske gigant CATL. Produktionen af batterierne skal dog foregå i USA. Det skal sikre, at bilerne kan kvalificere sig til amerikanske tilskudsordninger.
Netop det samarbejde kan dog vise sig at være en stor udfordring. Fords nye fabrik i Marshall, Michigan, er afhængig af store skattelettelser.
Delstaten har stillet Ford skattelettelser på omkring 4,8 milliarder danske kroner i udsigt. De penge er afgørende for fabrikkens økonomi.
Amerikanske myndigheder overvejer dog at stoppe de selvsamme skattelettelser. Årsagen er det tætte samarbejde med kinesiske CATL.
Fords primære argument er, at samarbejdet med netop kineserne vil skabe mange arbejdspladser. Fabrikken forventes at skabe omkring 1.700 nye job i den amerikanske bilindustri.
Fra pickup til crossover på samme platform
Det er allerede kendt, at det første køretøj på den nye platform bliver en mellemstor pickup. Mange analytikere, herunder Daniel Roeska, tolker det som en kommende elektrisk Ford Ranger.
Den nye platform er designet til at være meget fleksibel. Den kan bruges til mindst otte forskellige typer køretøjer.
Det inkluderer populære biltyper som crossovere og SUVer. Derudover kan platformen anvendes til forskellige lastbiler og pickups.
Ford åbner også for muligheden for at bygge sedaner på den samme tekniske base. Hvor langt ned, Ford kan presse prisen, er dog stadig et åbent spørgsmål.
Og det er slet ikke sikkert, Ford overlever. I Europa frygter de fabriksansatte og deres fagforeninger nemlig, at bilmærket går konkurs. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]